Jeszcze jedna informacja, która trochę mnie zaskoczyła, dotycząca opon, tym razem zimowych, ale z wnioskami na całoroczne. W najnowszym Motorze 50/2019 test hamowania na śniegu opon zimowych:
1. Porównanie nowej i takiej z bieżnikiem 5 mm (nowa ma ok. 8-9 mm). Pogorszenie hamowania aż o 30%.
2. Porównanie dwóch nowych, nieużywanych, tego samego producenta, ale różnica wieku wynosi 8 lat. Pogorszenie o 20%.
Oczywiście test nie jest jednoznaczny, ale coś mówi. I dla mnie wynika jeden istotny wniosek dla opon całorocznych. One się zdecydowanie szybciej ścierają w skali roku niż sezonowe. Przyjmuje się, opona ściera się mniej więcej o 1 mm na 10000 km. Czyli przyjmując średnie polskie przebiegi na ok. 15 tys. km, np. taka Michelin Crossclimate+, która jako nowa ma ok. 8 mm głębokości bieżnika, po trzech latach w zasadzie nie powinna być używana w zimie, bo zostanie jej mniej niż 4 mm bieżnika. I to tłumaczy narzekania niektórych, że na początku z całorocznymi w zimie jest OK, ale po kilku latach jest źle.
W moim przypadku, gdy jeżdżę średnio ok. 8 tys. km rocznie może być. Wymienię opony za 5 lat. Ale jeśli ktoś jeździ więcej można się zastanowić czy kupno całorocznych, pomimo ich zalet, ma sens.
Użytkownik o_andrzej edytował ten post 15 grudzień 2019 - 19:52