nie wiem, czy nie bede powtarzal, ale sprobuje tuttaj zebrac troche podstawowych wiad nt butow (troche z innej strony, niz dobor wielkosci i rozmiaru, chociaz zwiazanych z doborem)
Buty maja:
-flex
-last
-volume
Flex - umowna sztywnosc buta - wazniejssza jest sztywnosc poprzeczna niz wzdluzna: utarlo sie,ze flex do 90 jest dla lubiacych "na miekko", 90-110/120 to but twardy, pow 120 juz nie ma zartow. Oczywiscie - wartosc umowna, bo np 130 tecnica jest mieksza niz 130 head - nie mowiac o salomon, zdecydowanie bardziej miekki
Last : szerokosc srodstopia w najszerszym miejscu, dla (strzelam) rozmiaru bodajze 27...... 93-98 to but b waski, 98-101 to sredni, pow 101/102 to but szeroki
zwykle im wyzszy flex tym last wezszy, ale nie zawsze
Volume - w zasadzie , kazdy but powinien miec podana wartosc front volume, middle and rear volume - czyli "objetosc przodu (dla palcow) srodka (srodstopie) i tylu (pieta)
Kat pochylenia cholewki - moze byc regulowany (czesto w starszych butach dodatkowym pokretlem) - obecnie regulacja w zasadzie "klinami" wsadzanymi w tyl buta, miedzy golen a tyl cholewki....Kazdy but powinien miec komplet tych klinow, zwykle z Velcro, zeby sie nie przesuwaly
Dopasowanie butow:
nalezy zrobic doglebny "zwiad" (nie zawsze but kolegi jest tym, czego potrzebujesz). NIe zwracaj uwagi na marke!!!
Realistycznie ocen swoje umiejetnosci ipotrzeby - zwykle twardszy but to takze wiekszy wydatek.
Z grubsza nalezy sie zorientowac, jaka sztywnosc i jaka szerokosc szukac :np majac "na oko" szerokie stopy, nie szukaj last 95
Uwaga: te pomiary szerokosci srodstopia na miarce zwykle sa BLEDNE.....
Rozejrzyj sie, moze w Twoim miescie jest ktos, kto FAKTYCZNIE sie zna na doborze butow..jezi nie ma takiej osoby, szukaj w sasiednich miastach (czasami lepiej jest poczekac do wyjazdu do dobrego osrodka - tam zwykle sa lepsi fachowcy)
POjdz do sklepu, ktory ma co najmniej 4-5 roznych marek butow w ineteresujacym Cie zakresie Flex'u i last'u
Mierz, mierz, mierz.....................a nastepnie wybierz te, ktore sa wygodne i odpowiadaja sztywnoscia....
Te buty prawie zawsze beda wymagaly drobnych dopasowan("wybicie", odbarczenie, czy zeszlifowanbie), wiec przed zaplaceniem, miej pewnosc, ze to jest zrobione i wlaczone w cene butow.....
ALE ALE: tu MUSISZ zaznaczyc, ze w cenie butow beda nastepne 2-3 wizyty: bo nawet but ,,ktory w sklepie jest idealnie dopasowany, bedzie prawdopodobnie wymagal dalszych dopasowan po jednym lub kilku dniach jazdy......
w zakresie wyjsciowego dopasowania butow, powinno byc tez zawarte tz cuff alignment, potocznie nazywany cantingiem (wyjasnienie zawarte gdzie indziej).
Dobry boot fitter potrafi tak dopasowac kat miedzy cholewka a dolem buta, ze , przy stopach rozstawionych na szerokosc bioder, obie podeszwy beda lezaly plasko na podlozu... Przy wiekszych wadach typu genu valgum/varum, potrzebne moze byc bedzie dodatkowe dopasowanie poprzez canting (zeszlifowanie), albo podstawienie klinow pod but wewnetrzny.
Varus/valgus NIE POWINIEN byc korygowany przez tzw foot bed czyli wkladki indywidualne!!!!!!! (sidas lub podobne)
Dobry boot fitter zbada tez, czy nie jest potrzebna zmiana tzw ramp angle czyli delta. Ramp angle jest katem miedzy podeszwa buta (w ostatecznym rozrachunku podeszwa STOPY), a powierzchnia narty - dodatni ramp angle jest wtedy, gdy tyl wiazania jest nieco wyzej......
W/w uprzytomni jak pracochlonny jest wybor dobrego buta....nie lubie przeplacac za towar i duzo rzeczy kupuje w net'cie, ale but narciarski jest towarem, ktory chyba lepiej kupic w BARDZO DOBRYM sklepie stacjonarnym.
moze sie okazac, ze kupimy but w net, a pozniejsze modyfikacje beda nas kosztowac wiecej, niz zaoszczedzilismy na cenie..
W trakcie eksploatacji butow, zlaszcza tych bardziej miekkich, buty sie "rozpychaja" i zmieniaja ksztalt. Wtedy czasami istnieje potrzeba dodania wkladki, wyklejenia buta wewn lub zewnetrznego (caly system latek, tasm itp itd).......
Wiem, ze wielu ludzi po prostu jezdzi na nartach, ale dla tych, ktorzy chca sie doskonalic, mam pare sugestii:
1/ wybierz najtwardszy but, ktory jest komfortowy - sztywnosc BOCZNA jest ta sztywnoscia pozadana, przod/tyl nie jest tak wazny
2/ wybierz but, ktory trzyma stope nawet przy luznym zapieciu klamer
3/ nigdy nie bierz buta, ktory jest za dlugi
4/ przy jezdzie 30 dni w roku, zbierz forse na nowe buty najpozniej po 4 sezonie (ale to w sytuacji idealnej)
w jednej sytuacji nie mam sugestii - jezeli jestes doskonalym, agresywnym narciarzem i masz bardzo szeroka stope - Twoj wybo dobrych butow bedzie baaaaaaaaardzo skomplikowany....
PS zaznaczam, moze to juz gdzies bylo napisane, ale moze si przyda?
Użytkownik jan koval edytował ten post 03 kwiecień 2016 - 15:00