1/waga zalezy od rozmiaru
2/ dobre rowery nigdy ne sprzedaje sie z pedalami
3/ Pytek - dobry wybor!!!!! - przyjemnosci
jaki to problem, przykręcić pedały i postawić rower na wadze ?
czy te 27,5 to teraz najmodniejszy rozmiar ?
(ps. pytam poważnie)
może będziesz miał chwilę czasu i wyjaśnisz laikowi co ciągle jeszcze na 25 lat starym rowerze jeździ ?obecnie nie ma prawie zle wykonanego roweru (mowie o przyzwoitej klasie)
Do tej pory myślałem że za dobry rower to trzeba tak conajmniej 5000 euro wydać
a tu widzę że pytkowy znacznie tańszy do nabycia i napisałeś że OK.
Na stronie Gianta mamy rowery górskie w przedziale 6000 - 400 €
http://www.giant-bic...ntain-bikes/46/
napisz ile trzeba wydać aby rower jeszcze był OK
Może mógłbyś krótko przybliżyć nomenklaturę rowerową ?
- Enduro
- Trail
- All Moutain
- Downhill
- Race XC
- X-Country
- Allround
kreujesz mnie na ekspertA rowerowego do czego sie nie poczuwam - ot jestem troche mniej uczulony na nowosci od Andrzeja (Andrzej, blagam, nie zabijaj mnie!!)
te podzialy sa troche usztucznione - cos jak miedzy nartami - plynna granica
Trail - najmniej "aresywny" rower- zwykle hard tail, zwykle 3x10 albo 3x9, maly skok widelca
XC tu juz czesto full, czesto 2x10, wiekszy skok
Race XC - podobne, ale zwykle carbon i lepszy osprzet
DH - zwykle 26, tak w DH stale to jest klasyka wiodaca. naped zwykle 1/10 lub 1x11, wzmocniona konstrukcja, zwiekszone discks (przod 180 lub203 tyl 180). No i skok amo ponad 140, czesto do 200
sa jeszcze enduro i gravity - roznia sie nieznacznie, glownie osprzetem....
sa jeszcze single speed oraz fatties
co do 27.5 - zdecydowanie nie jest to nowa klasyka - 29 trzymaja sie dobrze...
osobiscie do XC/Gravity/enduro polecam 29 powyzej 175-180 wzrostu.
ponizej 175 zdecydowanie 27,5
co do wyboru - wybrac trzeba rame - geometrie oraz Al vs carbon (tylko Kona robi scandium- doskonaly miedzy C i Al))
Oraz rozmiar - najlepiej pojezdzic troche na roznych typach i markach roweru
POzniej, jak juz mw sie wybierze typ roweru, trzeba zadac sobie pytanie w jakich warunkach bedzie sie jezdzilo - dla mnie, jako , ze mieszkam w gorach a DH raczej na co dzien nie bede robil, dobre XC/all mtn jest dobrym wyborem. Taki to jeszcze sie powspina a i w dol zjedzie jak nalezy.
czyli nastepny wybor to full vs HT - tutaj wiele zalezy wlasnie od terenu - pamietajmy - obecne full to juz nie te kobyly, full nie zwieksza dramatycznie wagi. zarowno przednie jak i tylne zawieszenie powinno miec blokade (albo BrainShock).
Podstawowa zasada jest to, ze blokujemy zawieszenie, zwlaszcza tylne, na podjazdach - osobiscie czasami zostawiam niezablokowane , jezeli wspinam sie po duzych kamolach.....co do zawieszenia - skok w granicach 80-100 juz zapewnia dobra jazde nawet po trudnym terenie (oczywiscie, regulowana twardosc jest regula - wazne jest pompowanie do okreslonego cisnienia - dobrze miec specjalna pompke do amortyzatorow - daje stos mala objetosc a wysokie cisnienie - zwykle na miekko to ok 120 PSI, pow 140 juz twardo dla wagi ok 80 kg - kazda firma ma swoje zalecenia wg wagi rowerzysty)
Przelozenie - 2x10 do XC i all Mtn i Enduro w zupelnosci wystarcza - wazne jest, zeby wiedziec, jakie konkretne przelozenie sie lubi - ja osobiscie do 29 lubie z przodu miec male kolo 22, wieksze 34 lub 36. z tylu normalka 11-36. do 27,5 mniejsze kolo z przodu moze byc swobodnie 24 zamiast 22..
oczywiscie , naped moze byc na roznych poziomach co idzie w parze z cena
przerzutki wazniejsza jest dobra z tylu np kombinacja XT z tylu i Slx z przodu jest wystarczajaca prawie dla kazdego.... Powyzej - zbedny wydatek (oczywiscie "zawodowcy" powiedza inaczej)...
Hamulce - hydrauliczne oczywiscie - mechanicznych prawie sie nie robi. hamulce na obrecze : historia zabytkowa z wielu wzgledow
standartem jest 140 lub 160. w lepszych modelach z przodu 180 z tylu 160. Na dobre dyski nie ma co zalowac......
kola..... tutaj trzeba wybrac tez, co odpowiada bardziej - czasami na kolach fabryka oszczedza najwiecej!!!! byly przypadki lamania sie kol w rowerach tanszych, z przyzwoitym osprzetem... wybrac trzeba szerokosc obreczy ( wewn zwykle 15-17 mm, warto zwiekszyc do 23/25 co pozowoli zmniejszyc cisnienie w oponach bez ryzyka wyrolowania opony z obreczy)
oczywiscie, mozna wybrac kola z carbon, ale to juz droga zabawa .....
co z kolami zwiazane? wybor miedzy kolami z detkami lub tzw tubeless lub bliss - jezeli chcemy tubeless, obrecze musza sie do tego nadawac. jest to jedna z nowosci, ktorej nie lubie, z dwoch przyczyn:
1/ wagi nie oszczedza, bo slim wazy tyle ile detka
2/ po pewnym czasie i tak sie zlapie gume a wtedy zmienic i wlozyc detke to papranie straszne
oczywicie do wyscigow, kiedy nie ma czasu na zmiane detki - tubeless jest standartem ....
ten zestaw, ktory wybral Pytek jest rozsadnym kompromisem miedzy cena i jakoscia (chociaz nei wszystko jest wyszczegonione).
no a pedaly to tak jak wiazania w nartach flat - przeklada sie je do nowego roweru... zwykle, gdy lece gdzies, gdzie bedzie szansa na jazde, biore pedaly i buty ze soba.... wiem, ze to sa moje pedaly, sprawdzone i wyregulowane jak nalezy....
ufff ale sie rozpisalem
PS - po eksperymentach z moimi rowerami, oczekuje na ten zoptymalizowany do moich potrzeb - ma zawitac na pocz nast tygodnia - bedzie mial wszystko to, co trzeba , w odpowiedniej jakosci, ilosci i rozmiarze , wlacznie z seat dropper
.
Użytkownik jan koval edytował ten post 20 maj 2015 - 03:32