Skocz do zawartości


Zdjęcie

Technologie zawarte w nartach


  • Nie możesz napisać tematu
  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1 odpowiedź w tym temacie

#1 Łysy

Łysy
  • Zbanowany
  • 806 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię :Roman-Alojzy-Ferdynand ..... do wyboru

Napisano 06 maj 2010 - 10:13

Małe Abc na temat technologi zawartych w nartach !

http://www.lo1u.glog...htm#wsteptechno


TECHNOLOGIE Dołączona grafikaWstęp
Dołączona grafikaTechnologie firmy ATOMIC
Dołączona grafikaTechnologie firmy BLIZZARD
Dołączona grafikaTechnologie firmy ELAN
Dołączona grafikaTechnologie firmy HEAD
Dołączona grafikaTechnologie firmy FISCHER
Dołączona grafikaTechnologie firmy ROSSIGNOL
Dołączona grafikaTechnologie firmy TYROLIA
Dołączona grafikaTechnologie firmy VOLANT
Dołączona grafikaTechnologie firmy VOLKL
Dołączona grafikaSpis treści - lista wszystkich technologii w kolejności alfabetycznej.
Wstęp Osoby nie zajmujące się profesjonalnie narciarstwem często wzruszają ramionami słysząc czy widząc na swoich deskach tajemnicze określenia. Postaramy się wyjaśnić co kryje się za niektórymi nazwami - jak zbudowane są współczesne narty.
Na początku umieściliśmy kilka technologii, na podstawie których poszczególni producenci tworzyli swoje własne systemy. A pod nimi technologie stworzone przez poszczególne firmy. Sandwich Struktura samonośna Torsion Box
Technologie firmy Atomic Beta technology Beta V
Technologie firmy Blizzard Sigma Construction HMK Carbon Fiber Kompressor STCA / STRA Plate Titanium Edge Absorber System Thermo Gel Wood Core Construcion
Technologie firmy Elan Parabolic Sidecut Integratad Plate Integrated Vibrastop
Technologie firmy Head X-Frame Drewniany rdzeń TPS Full Metal Jacket Titanal Titanium Krawędzie firmy Head Auto Ski Walk System Power Flex Bar Double Power Buckle
Technologie firmy Fischer Accelerator AirCarbon 3D-Shape Power Vacuum Plasma Edge
Technologie firmy Rossignol DUAL VAS Dualtec Axial COCKPIT Integrated Power Lift (IPL) Lifter supension system Central Dualtec Integral Dualtec Wide Waists Active Platform Easy Drive Profile (EDP)
Technologie firmy Tyrolia T-Shock Absorber ABS Free Flex Free Flex Plus Diagonal
Technologie firmy Volant Steel Cap
Technologie firmy Volkl <a href="http://www.lo1u.glog...tTechnology">3D Side Cut Technology CCS Carve Control System energYframe Power Frame energYrail

TECHNOLOGIE
Absorber System Dołączona grafika

System ten zapewnia maksymalnie szybką reakcję narty na ruchy narciarza i pozwala na dokładne przenoszenie impulsów na krawędzie nart.

3D Shape Dołączona grafika

System ten opracowany został z myślą o tym, aby energia narciarza była lepiej przekazywana na krawędzie narty. Trzy różne rodzaje technologii 3D pozwalają dostosować daną grupę nart do wymagań użytkownika.

3D Side Cut Technology Dołączona grafika
To oznacza, że boczny zarys został obliczony w stanie, gdy narta była zgięta. Dzięki temu narta w skręcie ma aktywny kontakt od czubka narty aż po koniec. Zaletą tej technologii jest większa i aktywna pomoc w kontrolowaniu narty i tym samym łatwiejsza i lepsza jazda.
ABS Dołączona grafika
Unikalny AntiBlocking System stworzony w firmie Tyrolia. Redukuje tarcie i wyklucza zablokowanie wypinającego się buta.
Accelerator Dołączona grafika
"Accelerator" firmy Fischer to płyta wyposażona w rodzaj resorów. Konstrukcja ta ma wiele zalet, z jednej strony resory przekazują ruchy sterujące bezpośrednio na narty, działając przy tym jak ruchome bufory łagodzące nieprzyjemne uderzenia . Z drugiej strony płyta optymalizuje kształt krzywizny nart i zapewnia podczas skrętu stały kontakt krawędzi z podłożem. W rezultacie narty pozwalają na dynamiczną lecz spokojną jazdę.
Active Platform Dołączona grafika
Jest to płyta podwyższająca zintegrowana z nartą. Podnosi powierzchnię narty dodając jeździe dynamiki, szybkości i energii.
Auto Ski Walk System Dołączona grafika
Auto Ski Walk System gwarantuje stabilność i sztywność buta kiedy jest on wpięty w wiązania nart. Po wypięciu z wiązań system pozwala na łatwe zginanie buta podczas chodzenia. Dotychczasowe systemy wymagały każdorazowej zmiany funkcji. Zapominanie o tym mogło być przykre w skutkach. Auto Ski Walk myśli i pracuje za narciarza przez co jest bezpieczny i wygodny.
Axial Dołączona grafika
Technologia produkcji wiązań opracowana w firmie Rossignol. Wiązania tego typu stanowią część systemu Power 3 i przeznaczone są do współpracy z nartami wyposażonymi w system DUAL VAS i butami ze strukturą COCKPIT. Cechy charakterystyczne systemu: dobre mocowanie buta, stabilność w zakrętach, optymalne zabezpieczenie podczas różnego rodzaju upadków, zmniejszenie liczby przypadkowych wypięć.
Beta technology Dołączona grafika
Najbardziej zaawansowana technologia jeśli chodzi o budowę narty wynalazek firmy Atomic. Przekrój narty wygląda jak litera B. Kanały wypełnia drewno lub rdzeń densolitowy otoczone warstwą specjalnego tworzywa (Inteligent Power Response). Zastosowanie tej technologii pozwala na bezwibracyjną jazdę, równomierne przyleganie krawędzi oraz doskonałą kontrolę przy zachowaniu dużej energii własnej narty.
Beta V Dołączona grafika
Rozwinięcie technologii Beta. Nieco inny przekrój rdzenia i warstwa EVDS Dampening System CCS Carve Control System Dołączona grafika
System opracowany w firmie Volkl. Zmniejsza niechciane drgania poprzeczne i wzdłużne narty, zwiększając stabilność i sterowność przy dużych prędkościach.
energYframe Dołączona grafika
Konstrukcja energYframe bazuje na wytworzonej pod wysokim ciśnieniem formie tytanowej. Wyprofilowanie tej formy nadało narcie większą wytrzymałość, gdy narta wchodzi w zakręt forma tytanowa magazynuje energię, którą oddaje na końcu zakrętu. Uzyskana siła tłumi wibracje i powoduje stały nacisk na końce nart.
Central Dualtec Dołączona grafika
Centralne przenoszenie energii i aktywne boczne ścianki zapewniają dokładne i precyzyjne trzymanie. Struktura typu Cap z przodu i tyłu nart ułatwia jazdę i czyni ją dużo wygodniejszą. Narta traci odrobinę agresywności ale staje się dużo bardziej pobłażliwa.
COCKPIT Dołączona grafika
Technologia produkcji butów opracowana w firmie Rossignol. Buty tego typu stanowią część systemu Power 3 i przeznaczone są do współpracy z wiązaniami wyposażonymi w system Axial i nartami wyposażonymi w system DUAL VAS. Przeznaczone zarówno dla średniozaawansowanych narciarzy jak i ekspertów. Zapewniają dobrą kontrolę narty, oraz wygodę.
Diagonal Dołączona grafika
System Diagonal stworzony przez specjalistów z firmy Tyrolia zapewnia wypięcie w zakresie 130 stopni. Tak zaprojektowane diagonalne wypięcie pozwala optymalnie chronić staw skokowy w trakcie upadku do przodu ze skręceniem stopy.
Diamond Disc Edge Finish Dołączona grafika
Technologia szlifowania krawędzi nart za pomocą bardzo precyzyjnych, wykorzystujących diamentowe ostrza maszyn. Gwarantuje doskonałą ostrość brzegów nart.
Drewniany rdzeń Dołączona grafika
Pomimo wynalezienia w roku 1947 przez Howarda Heada pierwszej narty metalowej (laminowanej) oraz w 1970 roku pierwszej narty kompaktowej, firma Head jest wyjątkowo konserwatywna jeżeli chodzi o zastosowanie wypełnień nart.
W przeciwieństwie do nart firm konkurencyjnych, ponad 90% modeli firmy Head posiada rdzenie (kliny) z najwyższego gatunku drewien.
Rdzeń drewniany to nic innego jak szereg różnego gatunku i elastyczności (sprężystości) listw sklejonych w taki sposób, aby powstały po sklejeniu klin wykazywał maksimum trwałości i elastyczności.
Narty o drewnianym rdzeniu są czasami droższe od nart wypełnianych piankami syntetycznymi, ale praktycznie zawsze bardziej twałe, sprężyste i elastyczne, co przekłada się na wyższą jakość nart oraz kompfortu jazdy.
Dualtec Dołączona grafika
Typ budowy narty połaczenie konstrukcji samonośnej z sandwichem lub torsion boxem. Łączy zalety tych technologii równomierne przenoszenie sił skorupy oraz sztywność poprzeczną.
DUAL VAS Dołączona grafika
Technologia produkcji nart opracowana w firmie Rossignol. Narty tego typu stanowią część systemu Power 3 i przeznaczone są do współpracy z wiązaniami wyposażonymi w system Axial i butami ze strukturą COCKPIT. System wbudowany został w strefę pilotującą, zmniejszając drgania i poprawiając stabilność narty i płynność zakrętów.
Easy Drive Profile (EDP) Dołączona grafika
System EDP gwarantuje osiąganie doskonałych wyników w komfortowych warunkach. Równomiernie rozkładając siłę nacisku buta na całą powierzchnię narty i ograniczając wibracje zapewnia lepszy kontakt ze śniegiem.
AirCarbon Dołączona grafika
Technologia powszechnie używana w przemyśle lotniczym, w narciarstwi jest ona używana, gdyż zapewnia narcie optymalną kombinację elastyczności i stabilności w skręcie. Przyczynia się także do znacznego obniżenia wagi narty. Free Flex Dołączona grafika
Technologia produkcji wiązań opracowana w firmie Tyrolia. Pozwala wykorzystać naturalną elastyczność narty. Cechy charakterystyczne systemu: pięta przesuwa sie swobodnie wraz z tylnią częścią wiązania, narty mają możliwość swobodnego swobodnego odkształcania się, w pełni zachowuje właściwości dynamiczne nart, siła trzymania/wypięcia wiązań jest stała we wszystkich sytuacjach, zapewnia optymalne trzymanie krawędzi i prowadzenie nart.
Free Flex Plus Dołączona grafika
Nowa zawodnicza wersja wiązań z firmy Tyrolia. Poprawia trzymanie krawędzi i daje większe możliwości trakcyjne. Po silnym ugięciu nart na muldzie, lub po wykonaniu ciasnego skrętu końce nart odreagowują sprężyście ku dołowi. W takiej sytuacji Free Flex Plus przyspesza powrót końców nart do ich optymalnej pozycji. HMK Carbon Fibre Compressor Dołączona grafika

System ten powoduje swobodne przesuwanie się zamontowanej na narcie płyty po węglowym pręcie, co zapewnia utrzymanie tej samej sztywności narty bez względu na jej ugięcie.

Integral Dualtec Dołączona grafika
Zapewnia dokładne wykorzystwanie całej siły włożonej przez narciarza. Boczne ścianki ciągnące się od czubka nart po sam koniec, gwarantują precyzję i doskonałą kontrolę zakrętu.
Integrated Power Lift (IPL) Dołączona grafika
Umieszczone na powierzchi narty IPL ułatwia zapoczątkowanie skrętu
Krawedzie firmy Head Dołączona grafika

Mowiąc o krawędziach stosowanych w nartach Head należy pamiętać o następujących technologiach:
  • Longlife Edge (wieczne krawędzie): Krawędzie te zrobione są z bardzo wytrzymałego stopu chromu i wanadu. Są one pięc razy bardziej twarde niż tradycyjne krawędzie stalowe. Dodatkową zaletą krawędzi z chromu i wanadu jest ich nierdzewność.
  • Razor Edge (krawędzie ostre jak brzytwa): Nazwa ta dotyczy sposobu fabrycznego ostrzenia krawędzi. Polega on na tym, że dwa ostrza diamentowe ostrzą krawędź z dokładnością do 0,0001 mm. Precyzja ostrzenia zachowana jest na całej długości krawędzi.
  • Edge Super Finish: ESF to nazwa wykończenia (tuningu) krawędzi. Każda krawędź po naostrzeniu jest dodatkowo polerowana. Narta o takich krawędziach lepiej skręca i sunie po śniegu.
Double Power Buckle Dołączona grafika
Power Buckle to odwrotnie zamontowana klamra, którą wyposażono w dodatkową dźwigienkę. Dzięki niej zapinanie buta jest dziecinnie proste i nie wymaga żadnego wysiłku. Power Buckle jest niezastąpiony szczególnie podczas zapinania górnych klamer buta.
Power Frame Dołączona grafika
Tłumiąca wibracje konstrukcja składająca się płaszcza i ścianek bocznych. Gwarantuje dynamiczną, choć mniej agresywną jazdę.
Power Vacuum Dołączona grafika
Również w nartach wyścigowych produkowanych z zastosowaniem techniki próżniowej znalazła zastosowanie technologia skorupowa CAP. Podobnie jak dotychczas poszczególne elementy konstrukcji nart są stapiane ze sobą w warunkach próżni, zapewniających homogeniczność i przeciwdziałających napięciom w materiale, z tym że w czasie tego procesu narta pokrywana jest skorupą sięgającą od krawędzi do krawędzi. Dzięki nowej technologii Power Vacuum narty są sterowniejsze, ułatwiają wykonwanie zwrotów i umożliwiają wyższą prędkość.
Plasma Edge Dołączona grafika
Technologia firmy Fischer najtwardsza krawędź stalowa świata. Podwyższenie ostrośc krawędzi o 30 % dzięki zmianie ich struktury molekularnej poprzez szybkie nagrzanie metalu sterowanym promieniem plazmy prawie do punktu topnienia, a następnie natychmiastowe ochłodzenie krawędzi. Krawędzie Power Vacuum pozwalają na optymalne, trwałe krawędziowanie, zachowują kształt przez cały sezon, umożliwiają maszynowy serwis. Dopiero po trzecim szlifowaniu utwardzone plazmowo ostrza krawędzi ulegną starciu odsłaniając zwykłą krawędź stalową.
Power Flex Bar Dołączona grafika
Reactive Flex Bar to element ze stopu metalu odpornego na wahania temperatury, który łączy pionową i poziomą część buta, zapewniając skorupie buta elastyczność niezależnie od panującej temperatury, dodatkową stabilność w zależności od stylu jazdy oraz mniejszą wagę.
Sandwich Dołączona grafika
Typ budowy narty – do rdzenia przyklejony jest ślizg oraz krawędzie. Energia pomiędzy nogą narciarza, a krawędzią jest przenoszona przez przyklejone do rdzenia twarde ścianki trwale związane z krawędziami. Bardzo popularny, często stosowany w różnych typach nart.
Steel Cap Dołączona grafika
Inaczej zwana Stlowym płaszcem. Technologia produkcji nart stosowana w firmie Volant. Technologia ta daje wyjątkowe połączenie sztywności skrętnej z elastycznością oraz równomierny rozkład wagi na całej długości narty. Dodatkowo zapewnia doskonałe trzymanie krawędzi na lodzie i łatwąinicjację i zakończenie skrętu.
Struktura samonośna Dołączona grafika
Typ budowy narty swoista skorupa, metalowa lub z różnego rodzaju tworzyw sztucznych przykrywa rdzeń narty. Rdzeń w tańszych modelach nart wykorzystujących tą technologię nie jest idealnie dopasowany, stosowane są dodatkowo substancje wypełniające. Dobry i równomierny rozkład sił.
Lifter supension system Dołączona grafika
System Suspension to inteligentna płyta umieszczona pod butem narciarza. Automatycznie dostosowuje się do umiejętności i stylu jazdy zapewniając większe lub mniejsze wspomaganie.
Titanal Dołączona grafika
Titanal ma zastosowanie w rdzeniu narty. Zawiera wytrzymały i elastyczny tytan.
Dwie płyty z Titanalu usztywniają rdzeń narty (drewniany lub sztuczny). Jedna płyta znajduje się nad, zaś druga pod rdzeniem. Płyty te znajdują się na całej długości rdzenia narty.
Narta, której rdzeń został wzmocniony płytami z Titanalu nadaje się do sportowej lub zawodniczej jazdy. Jest bardzo sprężysta i elastyczna. Ponadto, płyty z Titanalu przedłużają żywotność narty.
Titanium Dołączona grafika
Materiał Titanium znany jest z rakiet tenisowych, w których przeszedł trudny chrzest bojowy zakończony ogromnym sukcesem.
Titanium to siateczka z tytanu oraz wysokomodulowanego grafitu. Zaletą tytanu jest wysoka wytrzymałość na rozciąganie podłużne i poprzeczne niezależnie od panującej temperatury zewnętrznej. Zaletą wysokomodulowanego grafitu jest bardzo duża wytrzymałość na rozciąganie podłużne oraz niska waga (przy rozciąganiu poprzecznym włókna grafitu rozchodzą się bardzo łatwo).
W wybranych modelach nart Head wstawki z Titanium (o kształcie płyt - Torsion Control Plates) znajdują się w czubach oraz tyłach nart zwiększając ich sztywność poprzeczną oraz radykalnie mniejszając ich wibracje w czasie jazdy (zwłaszcza na lodzie lub bardzo mocno ubitym śniegu). Zmniejszenie wibracji poprzecznych poprawia przyczepność krawędzi oraz zwiększa kontrolę kierunku jazdy.
Full Metal Jacket Dołączona grafika
Full Metal Jacket to tytanowy płaszcz obejmujący rdzeń narty o konstrukcji X-Frame. Full Metal Jacket zwiększa sztywność poprzeczną narty, lepiej przenosi energię z jej środka i gwarantuje maksimum przyczepności krawędzi na najtrudniejszej trasie. Sigma Construction Dołączona grafika

Dzięki tej konstrukcji, firma Blizzard uzyskała sposób na utrzymanie doskonałej sztywności poprzecznej narty, przy jednoczesnej dużej stabilności podczas krawędziowania. Konstrukcja ta zapewnia także komfort i kontrolę nart dla mniej zaawansowanych narciarzy.

STCA/STRA Plate Dołączona grafika

Płyta montowana pod wiązaniem (STCA 22 mm, STRA 12 mm) zapewnia doskonały rozkład sił na krawędziach i jednocześnie nie usztywnia narty, co jest bardzo istotne przy długich karwingowych łukach.

energYrail Dołączona grafika
Jest to przesuwająca się po dwóch zamontowanych na narcie szynach płyta, zapobiegająca usztywnianiu części narty pod butem w skręcie. Dodatkowo każdy narciarz może, za pomocą specjalnego sztyftu zablokować ruch płyty w jednej z pięciu pozycji w zależności od indywidualnych potrzeb. Thermo Gel Dołączona grafika

Jest to miękki element z mikroporami montowany w narcie, który zupełnie niezależnie od temperatury potrafi wytłumić drgania w rozdzielczości powyżej 200 Hz. Dzieki tej technologii narty dają się łatwiej prowadzić w skręcie i są łatwiejsze do kontrolowania.

Titanium Edge Dołączona grafika

Ten specjalny, bardzo lekki stop pozwala na uzyskanie krawędzi o 3 - 4 razy odporniejszej i wytrzymalszej powłoce od tradycyjnych, stalowych, co automatycznie przedłuża żywotność narty.

TPS Dołączona grafika
TPS to skrót od Traction Power System. Jest to sprawdzony system redukcji drgań podłużnych (w mniejszym stopniu poprzecznych) z jednoczesnym poprawieniem stabilności narty.
TPS tłumi drgania czuba narty wywołane bardzo twardym podłożem oraz szybkościa jazdy. Drgania te skracają czas ślizgania się narty po podłożu przez co zmniejszają prędkość jazdy, lub przy dużych prędkościach destabilizują nartę.
Dzięki TPS narta o 50% szybciej łapie ponowny kontakt z podłożem ułatwiając precyzyjną i stabilną jazdę nawet przy dużych prędkościach. Ponadto TPS przedłuża żywotność narty.
Torsion Box Dołączona grafika
Typ budowy narty nieco zmodyfikowany sandwich. Rdzeń narty otoczony jest warstwą sztywnego tworzywa tworzącego charakterystyczne pudełko, co podnosi poprzeczną sztywność narty i jej spreżystość, dobrze zdaje egzamin w nartach slalomowych.
T-Shock Absorber Dołączona grafika
Termoplastyczny element umieszczony pod szczęką oraz pod piętą wiązania skutecznie tłumi drgania, przeciwdziałając zmęczeniu podczas długotrwałej jazdy. Opracowany w firmie Tyrolia.
Wide Waists Dołączona grafika
Paraboliczne taliowanie umożliwia korzystanie z zalet dużej powierzchni nart bez zmiany sposobu w jaki się ona zachowuje. Technologia gwarantuje wszechstronność i wygodę oraz wyjątkowe osiągi niezależnie od rodzaju śniegu i terenu po jakim się poruszamy. Wood Core Dołączona grafika

Technologia sworzona w oparcciu o najlepszej jakości drewno, zapewniające narcie bardzo dużą sztywność poprzeczną oraz dynamikę w skręcie.

X-Frame Dołączona grafika
Nowa konstrukcja nart carvingowych, która została wymyślona w celu poprawy przyczepności krawędzi narty oraz lepszej kontroli kierunku jazdy.
Nazwa X-Frame pochodzi od kierunków rozchodzenia się energii w narcie. Cztery ramiona konstrukcji X-Frame równomiernie przekazują energię ze środka narty, w którym nacisk buta na nartę osiąga maksimum, po przekątnych, aż do jej końców. Innym i słowy, specjalny profil narty rozkłada siłę nacisku krawędzi równomiernie na całej jej długości powodując, że w przeciwietwie do nart o tradycyjnej konstrukcji końce krawędzi pracują poprawiając komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Dzięki takiemu rozłożeniu i przenoszeniu sił nacisku buta, krawędzie narty trzymają praktycznie na całej swojej długości dając poczucie pewności podczas jazdy ekstremalnej lub po prostu w każdej trudnej sytuacji. Dodatkową zaletą konstrukcji X-Frame jest lepsze trzymanie nadanego przez narciarza kierunku jazdy.
Narta o konstrukcji X-Frame jest po prostu posłuszna każdemu stylowi jazdy!

Użytkownik jabol edytował ten post 14 wrzesień 2011 - 12:42

  • 2

#2 rossignol

rossignol
  • Użytkownik
  • 1996 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Imię :Leszek

Napisano 02 czerwiec 2011 - 18:06

Małe Abc na temat technologi zawartych w nartach !

http://www.lo1u.glog...htm#wsteptechno


Łysy to fantastyczny słownik pojęć narciarskich?

Czy mogę ten link zamieścić i polecić na zaprzyjaźnionym forum?

Wielki szacunek :uklon2:
  • 0

pozdrawiam serdecznie Leszek.




Podobne tematy

  Temat Autor Podsumowanie Ostatni post



Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych