Skocz do zawartości


Zdjęcie

Skręt cięty.


  • Nie możesz napisać tematu
  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
33 odpowiedzi w tym temacie

#21 pytek45

pytek45
  • Użytkownik
  • 2358 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Texas Ranger
  • Ulubiony stok:21 Bardonecchia

Napisano 27 kwiecień 2017 - 23:13

 


Juz pisalem,ze mozna zaciesnic bez zeslizgu.

W jaki sposób?

 

Poprzez zwiekszenia zakrawedziowania narty.Do pewnego stopnia oczywiscie.


  • 1
So many angles,so many lines.
Dołączona grafika

#22 Maciej S

Maciej S
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 393 postów
  • Płeć:Nie powiem

Napisano 28 kwiecień 2017 - 07:22

 

 


Juz pisalem,ze mozna zaciesnic bez zeslizgu.

W jaki sposób?

 

Poprzez zwiekszenia zakrawedziowania narty.Do pewnego stopnia oczywiscie.

 

Tak ale tylko poprzez zwiększenie angulacji kolan i bioder, czyli w niewielkim stopniu. Zanaczył to LeMaster w cytowanym fragmencie.


  • 0

 "ilość energii potrzebnej do obalenia bzdur jest o rząd wielkości większa niż do ich wyprodukowania"


#23 pytek45

pytek45
  • Użytkownik
  • 2358 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Texas Ranger
  • Ulubiony stok:21 Bardonecchia

Napisano 28 kwiecień 2017 - 07:40

Juz pisalem,ze mozna zaciesnic bez zeslizgu.

W jaki sposób?
Poprzez zwiekszenia zakrawedziowania narty.Do pewnego stopnia oczywiscie.
Tak ale tylko poprzez zwiększenie angulacji kolan i bioder, czyli w niewielkim stopniu. Zanaczył to LeMaster w cytowanym fragmencie.
No i sie dogadalismy.Mozna?Mozna.
  • 1
So many angles,so many lines.
Dołączona grafika

#24 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 28 kwiecień 2017 - 15:09

Jeszcze raz przeczytałem skanowaną stronę. I jednak mi się nie zgadza:

 

"Promień skrętu ciętego zależy od ugięcia narty w płaszczyźnie strzałkowej". OK

 

"Wygięcie narty zależy od taliowania i kąta zakrawędziowania." I tu się nie zgadzam. Czyli przy danej geometrii narty (taliowanie) i kąta zakrawędziowania (prędkość + niewielki wpływ angulacji) nie da się bardziej wygiąć narty? To dlaczego naciskając mocno cholewki butów zacieśniam skręt cięty? Czegoś mi w wywodach Mastera brakuje. Może jednak kupie tę książkę. :)


  • 1

#25 Maciej S

Maciej S
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 393 postów
  • Płeć:Nie powiem

Napisano 28 kwiecień 2017 - 19:18

Jeszcze raz przeczytałem skanowaną stronę. I jednak mi się nie zgadza:

 

"Promień skrętu ciętego zależy od ugięcia narty w płaszczyźnie strzałkowej". OK

 

"Wygięcie narty zależy od taliowania i kąta zakrawędziowania." I tu się nie zgadzam. Czyli przy danej geometrii narty (taliowanie) i kąta zakrawędziowania (prędkość + niewielki wpływ angulacji) nie da się bardziej wygiąć narty? To dlaczego naciskając mocno cholewki butów zacieśniam skręt cięty? Czegoś mi w wywodach Mastera brakuje. Może jednak kupie tę książkę. :)

To czego Ci brakuje jest na kolejnej stronie, której to strony nie zeskanowałem. Ta książka jest zdecydowanie ciekawsza od pierwszej, choć czyta się ją trudno. Może jednak kup. Jesteś fizykiem więc to jest książka dla Ciebie.


Użytkownik Maciej S edytował ten post 28 kwiecień 2017 - 19:32

  • 1

 "ilość energii potrzebnej do obalenia bzdur jest o rząd wielkości większa niż do ich wyprodukowania"


#26 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 3528 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 28 kwiecień 2017 - 19:39

Andrzej _ nie wiem dlaczego , jako inzynier, popelniasz podstawowy blad logiczny....

Jezeli  ktos mowi, ze  wydiecie zalezy od taliowania I kata zakrawedziowania jest oczywistym faktem, ze  pozostale zmienne musza byc STALE!!!!!

wiec nie mozesz zmieniac "nacisniecia na cholewke" bo to "nacisniecie" w rozwazanym modelu - MUSI BYC JEDNAKOWE!!!!!!


  • 1
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#27 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 30 kwiecień 2017 - 11:29


To czego Ci brakuje jest na kolejnej stronie, której to strony nie zeskanowałem. Ta książka jest zdecydowanie ciekawsza od pierwszej, choć czyta się ją trudno.

 

Zachęciłeś mnie. Kupuję. Wrócimy do dyskusji jak poczytam.

 


Jezeli  ktos mowi, ze  wydiecie zalezy od taliowania I kata zakrawedziowania jest oczywistym faktem, ze  pozostale zmienne musza byc STALE!!!!!
wiec nie mozesz zmieniac "nacisniecia na cholewke" bo to "nacisniecie" w rozwazanym modelu - MUSI BYC JEDNAKOWE!!!!!!

 

Make sense. Ale nie do końca. W ten sposób można by wytłumaczyć niejedno. Niekiedy tendencyjnie. Np. temperatura powietrza na tzw. polu zależy od pory roku. :) Poczytam książkę to się wypowiem więcej. Nie powinno się komentować części wyrwanej z kontekstu.


  • 1

#28 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 3528 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 01 maj 2017 - 00:36

 


To czego Ci brakuje jest na kolejnej stronie, której to strony nie zeskanowałem. Ta książka jest zdecydowanie ciekawsza od pierwszej, choć czyta się ją trudno.

 

Zachęciłeś mnie. Kupuję. Wrócimy do dyskusji jak poczytam.

 

 


Jezeli  ktos mowi, ze  wydiecie zalezy od taliowania I kata zakrawedziowania jest oczywistym faktem, ze  pozostale zmienne musza byc STALE!!!!!
wiec nie mozesz zmieniac "nacisniecia na cholewke" bo to "nacisniecie" w rozwazanym modelu - MUSI BYC JEDNAKOWE!!!!!!

 

Make sense. Ale nie do końca. W ten sposób można by wytłumaczyć niejedno. Niekiedy tendencyjnie. Np. temperatura powietrza na tzw. polu zależy od pory roku. :) Poczytam książkę to się wypowiem więcej. Nie powinno się komentować części wyrwanej z kontekstu.

 

komentuje wylacznie Twe argumenty .....


  • 0
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#29 Maciej S

Maciej S
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 393 postów
  • Płeć:Nie powiem

Napisano 03 maj 2017 - 09:10


Ale jak ktos chce juz na serio poczytac o fizyce skretu carvingowego oczami fizyka to polecam Narciastwo Wspoczesne sp Kazimierza Szczesnego.

Jest tam rozdzial napisany przez Twojego 'kolege' dr Stanislawa Kwiecinskiego.

Właśnie dostałem i przeglądam. Rozdział Skręt Carvingowy oczami fizyka to raptem 3 strony i 2 rysunki tj. układ sił w warukach równowagi narciarza ( obserwator wewnętrzny i siła odśrodkowa ) oraz układ sił generujących skręt ( obserwator zewnętrzny, siła dośrodkowa) i to by było na tyle.

Na serio to coś o fizyce jazdy na nartach znajdujemy w książkach Rona Le Mastera i może innych których nie znam.

Sama książka: sporo zdjęć, różne aspekty jazdy, skręt N. Wszystkiego po trochu. Chciałem zamieścić spis treści ale go nie ma.


  • 1

 "ilość energii potrzebnej do obalenia bzdur jest o rząd wielkości większa niż do ich wyprodukowania"


#30 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 03 maj 2017 - 09:50

Może sciągnął z artykułu mojej żony. :) http://www.foton.if....f3-da5a26d00963

 

Jakieś 10 lat temu przygotowała artykuł na temat karwingu. W ramach obrony pracy habilitacyjnej. Nie, praca nie była na temat nart. Dotyczyła bardzo poważnych zagadnień astrofizyki, ale każdy habilitant musi przygotować coś zupełnie niezwiązanego z tematem pracy. Lekkiego i popularnego. Może być muzyka, alpinizm, żeglarstwo. Cokolwiek, byle lekko i z sensem. Zdecydowała się na karwing. Ciekawe kto jej to podpowiedział i pomógł (delikatnie mówiąc) napisać artykuł? :)

 

Korzystaliśmy też z prac i rysunków jakiegoś Francuza ogłoszonych w internecie. Trochę z Rona LeMastera a dokładnie z fragmentów ściągnietych przez Z. Stanisławskiego (Narty 2) do swojej książki.

 

PS Teraz widzę, że wniosek końcowy jest zgodny z tym, który zapodałeś Maćku na początku. :)


Użytkownik o_andrzej edytował ten post 03 maj 2017 - 10:04

  • 2

#31 Maciej S

Maciej S
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 393 postów
  • Płeć:Nie powiem

Napisano 03 maj 2017 - 11:30

Może sciągnął z artykułu mojej żony. :) http://www.foton.if....f3-da5a26d00963

 

Jakieś 10 lat temu przygotowała artykuł na temat karwingu. W ramach obrony pracy habilitacyjnej. Nie, praca nie była na temat nart. Dotyczyła bardzo poważnych zagadnień astrofizyki, ale każdy habilitant musi przygotować coś zupełnie niezwiązanego z tematem pracy. Lekkiego i popularnego. Może być muzyka, alpinizm, żeglarstwo. Cokolwiek, byle lekko i z sensem. Zdecydowała się na karwing. Ciekawe kto jej to podpowiedział i pomógł (delikatnie mówiąc) napisać artykuł? :)

 

Korzystaliśmy też z prac i rysunków jakiegoś Francuza ogłoszonych w internecie. Trochę z Rona LeMastera a dokładnie z fragmentów ściągnietych przez Z. Stanisławskiego (Narty 2) do swojej książki.

 

PS Teraz widzę, że wniosek końcowy jest zgodny z tym, który zapodałeś Maćku na początku. :)

Dziękuje, świetny artykuł.

ale nie zgadzam się z konkluzją.

cyt.

Względna prostota tej techniki wynika z faktu, że omawiany związek jest relacją o zredukowanej liczbie parametrów.Oznacza to, że prędkość narciarza jest funkcją wyłącznie jego pochylenia/zakrawędziowania.

 

To nie prędkość jest funkcją pochylenia tylko pochylenie jest funkcja prędkości i talowania narty.

A prędkość wynika z energii kinetycznej uzyskanej przed skrętem..

Zmiana prędkości oznacza zmianę energii. Jak uzyskać dodatkową energię przez zmianę pochylenia/zakrawędziowania?


  • 1

 "ilość energii potrzebnej do obalenia bzdur jest o rząd wielkości większa niż do ich wyprodukowania"


#32 J@n

J@n
  • Administrator
  • 9814 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:black crows atris
  • Imię :Jan
  • Ulubiony stok:FIS w Szczyrku

Napisano 03 maj 2017 - 14:05


ale nie zgadzam się z konkluzją.

a ja się zgadzam :)

 

cyt

"

duże przeciążenia dla mięśni, których skutki odczuwamy"
 
Ukłony dla żony Andrzeja :uklon2:

  • 1
Dołączona grafika
pozdrawiam Jan narciarki i narciarzy, początkujących i zaawansowanych, a także ośrodki narciarskie: Szczyrk , Wisła , Istebna , Ustroń , Zwardoń , Koniaków , Korbielów , Zawoja , Rabka , Zakopane , Bukowina Tatrzańska , Krynica , Karpacz , Szklarska Poręba , Czarna Góra , Tatrzańska Łomnica , Szczyrbskie Jezioro , Stary Smokovec , Jasna , Winterberg, Willingen, Neuss, Zell am See , Saalbach , Hinterglemm , Mayrhofen , Tux , Hintertux , Stubai , Sölden , Obergurgl , Ischgl , Obertauern , St. Anton, Zürs, St. Christoph, Stuben, Lech, Oberlech, Valluga, St. Jakob, Venet, Fiss, Ladis, Serfaus, Zams, Hochsölden, Kühtai, Hochoetz, Livigno , Wolkenstein , Selva , Santa Christina , Sankt Ulrich , Arabba , Colfosco , Canazei , Pozza di Fassa, Belvedere, Marmolada, Alpe Lusia, Bellamonte, Passo San Pellegrino, Falcade, Latemar, Obereggen, Catinaccio, Pera, Moena, Cortina , Sulden , Gressoney , Cervinia , Kronplatz , Coumayeur , Sestriere , Alagna Valsesia, Macugnaga, Monterosa, Gressoney, Zermatt , Saas Fee , Saas Grund, Hohsaas, Grächen , Aletsch , Crans Montana , Verbier , Thyon 2000, Les Collons , Rosswald , Belalp , Leukerbad, Bettmeralp, Fiesch, Fiescheralp, Brig, Visp, Zinal, Grimentz, St. Luc,  Samnaun, Serre Chevalier, Vialattea, Val dIsere , La Mongie , Montgenevre , Alpe dHuez , Les Duex Alpes , Sybelles , Tignes , Val dIsere , Les Arcs , La Plagne , Val Cenis, Termignon, Val Frejus, Champagny , Courchevel , Meribel , Les Menuires , Val Thorens , Orelle, La Grave , Oz , Saint Sorlin , Chamonix , Megeve , Flaine , Morzine , Les Portes du Soleil, Galibier, Thabor, Valloire, Valmeiniere

#33 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 03 maj 2017 - 19:24


To nie prędkość jest funkcją pochylenia tylko pochylenie jest funkcja prędkości i talowania narty.

 

Masz rację. Tak powinno być napisane. Zresztą wcześniej, w tekście, było dobrze. Błąd wziął się z bezmyślnej interpretacji wzoru kilka linijek przed konkluzjami. Po lewej prędkość, po prawej sin(alfa).


  • 1

#34 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 11 maj 2017 - 12:20


Fragment książki Rona LeMastera Narciarstwo Na Poziomie.

 

Próbowałem kupić, ale wersja papierowa wyczerpana. Można elektroniczną, ale jakoś mi nie po drodze. Wahom się. :)


  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych