Skocz do zawartości


Zdjęcie

No to się znęcajcie :-D


  • Nie możesz napisać tematu
  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
30 odpowiedzi w tym temacie

#1 JarekS

JarekS

    bezczelny dyletant

  • Użytkownik
  • 922 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Police (Zachodniopomorskie)
  • Narty:Fischer RC4 Race SC

Napisano 24 kwiecień 2009 - 07:31

Nie zabranialiście, to macie
http://www.youtube.com/watch?v=EKx_5e5EK7Q
http://www.youtube.com/watch?v=tEVubt9zAG4

To są te same filmiki, pierwszy w lepszej jakości - ale i waży więcej.

Będę wdzięczny za wszystkie uwagi. To są moje pierwsze dni na taliowanych nartach i 4-5 tydzień na nartach w ogóle, więc żadna obraza majestatu nie grozi, można sobie poużywać

Aha, ja to ten nie za duży w kasku, czarnych spodniach i ciemnoszarej kurtce z czarnymi i karmazynowymi wstawkami.
  • 0
pozdrawiam
Jarek

#2 Pit

Pit
  • Administrator
  • 5366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:ZPY
  • Narty:Dynastar Course 178
  • Imię :Piotr
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 24 kwiecień 2009 - 07:38

Dla mnie jest bardzo ładnie jak na naukę.
Troszkę trzeba podnieść ręce i bardziej usiąść na tyłku.
I bez butelki
  • 0

"Trzeba wiele zmienić, by wszystko zostało po staremu"

forum narciarskie, narty, narciarstwo, narciarskie,carving, ski, narty, narty forum, ski-forum, forum narty, dobór nart, ośrodki narciarskie, narciarstwo klasyczne, kaski, freeride, forum narciarskie, artykuły górskie, fotki z gór, gogle narciarskie, urazy, lodowce alpejskie, porady, Tatry, kijki narciarskie, wyjazdy na narty, opinie, stoki narciarskie, Dolomity, skoki narciarskie, orczyki, race, bielizna termiczna, muldy. Porady ekspertów i instruktorów szkół narciarskich. Skala umiejętności narciarskich, kurtki narciarskie, Adam Małysz, buty, zawody, freestyle, dziecko na stoku, zawody Pucharu Świata alpejskiego., wiatr, foki, porady w doborze nart, okulary z filtrem, Beskidy, nauka jazdy na nartach, Podhale, wyciągi, relacje, wiązania narciarskie, rękawiczki narciarskie, kamery, dekalog FIS, śnieg, Sudety, Alpy, górskie wyprawy, Kamil Stoch, portal narciarski, skocznie narciarskie, skipass, wspinaczka, dyskusje narciarskie, kontuzje, opady śniegu, Karkonosze, gondole, ubezpieczenia narciarskie, narty,


#3 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 kwiecień 2009 - 08:47

Będę wdzięczny za wszystkie uwagi. To są moje pierwsze dni na taliowanych nartach i 4-5 tydzień na nartach w ogóle, więc żadna obraza majestatu nie grozi, można sobie poużywać


Pewnie Mitek wiecej napisze i madrzej, bo sie na uczeniu i bledach kursantow lepiej zna ode mnie. Widac sporo bledow. Nie uzywasz kijow i rece Ci troche przeszkadzaja. Ale w sumie to detal, ktory na tym etapie mozna odpuscic. Dla mnie podstawowy blad, to brak ciagniecia w skrecie. Zapaczatkowujesz i w zadnym stopniu nie wykanczasz skretu. Bez wzgledu na technike skretu: zeslizgowa czy karwingowa, w skrecie musi wystapic faza poczatkowa, faza sterowania i faza zakoczenia skretu. Tych dwoch ostatnich nie widac. Sylwetka jest za bardzo ochylona do tylu w skrecie. Pamietaj, ze po wprowadzeniu nart w skret masz pchnac kolana do przodu, musisz czuc nacisk przodu cholewek na kosc podudzia. Jesli chcialbys skrecic na krawedzi (nie zeslizgiem) musisz albo mocniej pochylic tulow w skret albo mocniej wciac biodra. W kazdym razie mocniej zakrawedziowac narty. Tego brakuje.

Wciaz licze na obiecane piwo. Bardzo na nie licze. W ramach rewanzu postaram ie pokazac Ci narciarskie to i owo na zywo.
  • 0

#4 Mitek

Mitek

    zwykły narciarz

  • Użytkownik
  • 5126 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Imię :Mitek

Napisano 24 kwiecień 2009 - 09:31

Witam
No rzeczywiście jazdy to tu za dużo nie maw sensie techniki skretu bo nie ma skretu.
Zacznij od pozycji:
- ręce przed siebie lekko ugiete w łokciach. Dłonie w zasięgu wzroku gdy pztrzysz przed siebie. Kijki równolegle, talerzyki na wysokości tyłów wiązań.
- satnie na nartach takie jak trzymaja buty z lekkim naciskiem goleni na języki. Lekkie załamanie w biodrach. Pochylenie tułowia takie jak pochyleni podudzi, nie wieksz i nie mniejsze. Na stromszym pozycja niższa na płskim wyższa.
Skręt musi byc pełny - proponuje zacząc na płaskim lekko pomagając sobie pozycja płużną. Nowy skręt zaczynamy jak będziemy mniej wiećej bokiem do linii spadku stoku.
Tor jazdy musi byc łukiem.
Miłej zabawy
Pozdrwienia
  • 0

#5 JarekS

JarekS

    bezczelny dyletant

  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 922 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Police (Zachodniopomorskie)
  • Narty:Fischer RC4 Race SC

Napisano 24 kwiecień 2009 - 15:15

To ja hurtem
Pit, Ty to potrafisz człowieka dowartościować. Gdybym nie widział, jak inni jeżdżą, mógłbym uwierzyć w swoją wielkość
A dzięki za przekonanie, żebym jednak kleił te skrawki. Nie spodziewałem się, że z takiego nic dostanę aż tyle. Warto było - choćby dla skonfrontowania tego, co mi się wydaje, z tym, co widzą inni. Np. sądziłem, że to, co robię, to krótki skręt - a chłopaki mnie prostują, że tylko krótki, bez skrętu
Andrzeju, rewanżować na razie to ja się mam za co. Prędzej czy później się uda. Musi. Ja zresztą Polski, Czech czy Słowacji nie skreśliłem. Tylko rejon Tatr to dla mnie najgorsze okolice pod względem dojazdu.
O nacisku na języki i kijkach wiem (jeszcze na studenckim obozie się ze mnie śmiali, że mi one niepotrzebne). O piszczelach staram się pamiętać, zresztą w nowych butach jakoś to lepiej czuć
Reszta to coś, co do głowy by mi nie przyszło. Zwrócę uwagę, popracuję i postaram się pokazać skutki. Dziękuję.
Mitku, wielkie dzięki. Poćwiczę na sucho, niech mięśnie zapamiętują. Żona się pewnie będzie śmiała, ale czemu jej smiechu żałować?
  • 0
pozdrawiam
Jarek

#6 HisToriA

HisToriA
  • Użytkownik
  • 573 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Imię :Kasia

Napisano 24 kwiecień 2009 - 16:39

Z przyjemnością przeczytałam: umiejętność patrzenia z humorem na siebie, swoje braki to gratka!
I ująłeś mnie dbałością o żonę
Pozdrów ją serdecznie
  • 0

#7 Mitek

Mitek

    zwykły narciarz

  • Użytkownik
  • 5126 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Imię :Mitek

Napisano 24 kwiecień 2009 - 17:02

Witam

Np. sądziłem, że to, co robię, to krótki skręt - a chłopaki mnie prostują, że tylko krótki, bez skrętu :

Ty tylko inicjujesz skret robiąc to raczej siłowo+krótkie nartki. Nawet jak jedziesz krótki skret to tam jest kawałeczek jazdy po łuku a nie przerzucenie nart i koniec. No chyba że to jest bardzo bardzo stromy stok to wtedy wygląda to troche jak skakanie.
W smigu - bo tak chciałeś pojechac - nalezy uzywac kijka wkcentując wyjście wgórę w celu odciążenia a później obniżenie pozycji z jednoczesnym dociążeniem krawędzi ale to narazei zostawmy.

O nacisku na języki i kijkach wiem (jeszcze na studenckim obozie się ze mnie śmiali, że mi one niepotrzebne). O piszczelach staram się pamiętać, zresztą w nowych butach jakoś to lepiej czuć :

Z tymi językami to taki trochę mit. Pozycja powinna byc zrównoważona, czyli stoisz tak jak trzymają buty na ugietych nogach i golenie delikatnie nacisakją na języki ale bez przesady bo wtedy z kolei wisisz na nich co jest pozycją wychyloną a masz byc w pozycji zrównoważonej. Stań na podłodze boso w pozycji narciarskiej i staraj sie przesuwać środek ciężkości do przodu (piety się odrywają) i do tyłu (palce się odrywają. a ma byc centralnie na całej stopie.

Reszta to coś, co do głowy by mi nie przyszło. Zwrócę uwagę, popracuję i postaram się pokazać skutki. Dziękuję.
Mitku, wielkie dzięki. Poćwiczę na sucho, niech mięśnie zapamiętują. Żona się pewnie będzie śmiała, ale czemu jej smiechu żałować?

Niech ćwiczy z Tobą, wtedy posmiejcie się oboje.
Pozdrawiam
  • 0

#8 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 kwiecień 2009 - 17:16

Z tymi językami to taki trochę mit. Pozycja powinna byc zrównoważona, czyli stoisz tak jak trzymają buty na ugietych nogach i golenie delikatnie nacisakją na języki ale bez przesady bo wtedy z kolei wisisz na nich co jest pozycją wychyloną a masz byc w pozycji zrównoważonej. Stań na podłodze boso w pozycji narciarskiej i staraj sie przesuwać środek ciężkości do przodu (piety się odrywają) i do tyłu (palce się odrywają. a ma byc centralnie na całej stopie.


Mitku, piszesz o pozycji zrownowaznoje i oczywiscie masz racje. Ale taka przyjmuje sie w jezdzie na wprost czy w skos stoku. W skrecie, zwlaszcza w fazie sterowanie, mocno obciazasz przody. Nawiasem mowiac sila nacisku mozesz sterowac promieniem skretu karwingowego. Im mocniej nacisniesz, tym bardziej wyginasz narte i tym ciasniejszy skret zrobisz. Odpuszczajac, a wiec mniej naciskajac na przody wydluzasz promien skretu. W koncowej fazie skretu juz roznie bywa, na ogol luzujesz nacisk na przody i odciazasz lub zmieniasz krawedzie. Ale to troche inna bajka.

Mielismy na ten temat dyskusje, nie pamietam czy z Toba czy z Filipem. Napisalem wtedy, ze kiedys niekoniecznie naciskalo sie na przody w fazie sterowania skretu (jazdy po luku). To tez inna bajka.
  • 0

#9 Mitek

Mitek

    zwykły narciarz

  • Użytkownik
  • 5126 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Imię :Mitek

Napisano 24 kwiecień 2009 - 18:15

Witam
ja tam jeżdżę w pozycji zrównoważonej zawsze.
Pozdrawiam
  • 0

#10 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 kwiecień 2009 - 18:34

ja tam jeżdżę w pozycji zrównoważonej zawsze.


Mitku, chyba sie ze mna droczysz. Dobrze wiesz o co mi chodzi. Mam Ci pokazac fragmenty filmow czy cytowac madrych. W karwingu promieniem skretu sterujesz (m.in.) odpowiednim naciskiem na przody. Im mocniej nacisniesz, tym ciasniejszy skret zrobisz. To elementarz. Czy nazwiesz to pozycja zrownowazona czy nie to juz inna sprawa.
  • 0

#11 filinator

filinator
  • Użytkownik
  • 418 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 kwiecień 2009 - 20:26

Niekoniecznie Andrzeju,dzięki szerokiej piętce w nartach slalomowych,do zaciśnienia skrętu wystarczy ugiąć mocniej tyły nart,przez pozycję odchyloną(zwłaszcza w końcowej fazie skrętu-uważać tylko trzeba żeby na tych tyłach nie pozostać w czasie zmiany krawędzi-wtedy narty się prostują a skumulowana tam energia wyrzuca taką gapę w powietrze...).
Tu wrzucę jeszcze raz Teda Lighety i jego kółko,bo wyraźnie widać zacieśnianie skrętu jazdą praktycznie tylko na tyłach:
http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=su8uIER6mxw
  • 0

#12 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 kwiecień 2009 - 20:53

Niekoniecznie Andrzeju,dzięki szerokiej piętce w nartach slalomowych,do zaciśnienia skrętu wystarczy ugiąć mocniej tyły nart


Ale to juz jest cyrk. Mnie chodzi o to:
[youtube:2x0rud6q]kinEjuuyB5I[/youtube:2x0rud6q]
  • 0

#13 Mitek

Mitek

    zwykły narciarz

  • Użytkownik
  • 5126 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Imię :Mitek

Napisano 24 kwiecień 2009 - 22:48

Witam
Wyraźnie widac jak demonstrator uzyskuje większe zakrawędziowanie poprzez pochylenie kolan w bok a nie do przodu. Widać również to o czym pisał Filinator czyli oderwanie dziobów nart w ostatniej fazie skrętu.
Pozycja cały czas jest zrównoważona ze środkiem cięzkości nad nartami i środek ten praktycznie nie przesuwa się w płaszczyźnie strzałkowej.
Wiszenie na przodach to jeden z błędów opatrznie rozumianego "nacisku na języki". Do tego mozna jeszcze dołożyc nienaturalnie wyprostowany tułów (tzw jazda na Bodego) i już mamy niesterownego carvera.
Tyklo pozycja zrównoważona.
Pozdrawiam
  • 0

#14 Gość_MirekN_*

Gość_MirekN_*
  • Gość

Napisano 25 kwiecień 2009 - 07:38

...............
Ale to juz jest cyrk. Mnie chodzi o to:

Andrzej tak się składa, że ćwiczyłem kiedyś (2 lata temu) taką jazdę jak na filmie tylko na mocniej taliowanej narcie.
Jak pójdziesz za mocno na "języki" to nie zmieścisz się w czasie żeby lekko "podskoczyć" i docisnąć krawędzie jeszcze raz narty Cię pociągną i koniec. Stąd akurat w tym ćwiczeniu zrównoważona i balans to podstawa.
ps. bardzo fajne ćwiczenie. Polecam co jakiś czas zrobić tak parę pierwszych skrętów podczas zjazdu . Doskonale pozwala ustawić się nad nartami na całą trasę.
  • 0

#15 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 25 kwiecień 2009 - 15:19

Wyraźnie widac jak demonstrator uzyskuje większe zakrawędziowanie poprzez pochylenie kolan w bok a nie do przodu. Widać również to o czym pisał Filinator czyli oderwanie dziobów nart w ostatniej fazie skrętu.


Mitku, uczepiles sie slowa "pozycja zrownowazona" jak mantry. Oczywiscie, nawet w skrecie napierajac na dzioby zachowujemy pozycje zrownowazona w tym sensie, ze nie tracimy rownowagi przod-tyl. Napierajac na dzioby rownowazymy sile napierajaca od przodu nart. Demonstrator oczywiscie pochyla kolana w skret wymuszajac wieksze zakrawedziowanie, ale wyraznie rowniez, zwlaszcza w pierwszej fazie skretu, naciska przody. Widac jak kolana pracuja gora-dol, a skoro tak, to golenie musza naciskac na jezyki butow. Sprobuj zrobic przysiad w butach narciasrkich i zobaczysz jak mocno naciskasz na jezyki. W przeciwnym razie polecialbys do tylu. W koncowej fazie skretu zwalniasz nacisk, ale o tym juz pisalem.

Nacisk na przody w fazie poczatkowej i fazie sterowania to wazny element. Na pewno wiesz o co mi chodzi i prowokujesz mnie do podawania oczywistosci dla kazdego, co troche lyknal jazdy na nartach. I na pewno stosujesz gre przod-tyl w praktyce. Zacytuje fragmenty z biblii, czyli "Narciarza doskonalego" Ron LeMastera. Na pewno masz te ksiazke.

1. Str. 28 "Kontroluj samoprowadzenie narty"

Jesli narta jest zakrawedziowana i obciazona, przesuniecie nacisku na jej czesc tylna lagodzi tor jazdy...

Jazda na zakrawedziowanej narcie pozwala na wyciecie bardziej ostrych skretow. Wskutek przesuniecia ciezaru do przodu, wygina sie bardziej jej dziob, i narta rysuje na sniegu bardziej ciasny luk...

2. Caly rozdzial poswiecony jest ruchom w linii przod-tyl - str. 54

Oto maly fragment ze str. 60. Rozne fazy skretu wymagaja roznego obciazenia narty, jej dziobu i tylu. Faza skretu wlasciwego w typowym skrecie rozpoczyna sie poprzez przesuniecie nacisku do przodu. Przy wejsciu w skret wlasciwy narty zaczynaja skrecac i oczywiscie ma im w tym dopomoc snieg...

Itd. Mozna jeszcze wiele. W skrocie. W pierwszej fazie naciskamy przody, w fazie sterowania naciskamy lub popuszczamy w zaleznosci od tego, jaki promien chcemy wyciac, w koncowej fazie - popuszczamy nacisk na przody a nawet obciazamy tyly.

Mietku, to ja musze Tobie tlumaczyc takie rzeczy?
  • 0

#16 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 25 kwiecień 2009 - 15:26

Andrzej tak się składa, że ćwiczyłem kiedyś (2 lata temu) taką jazdę jak na filmie tylko na mocniej taliowanej narcie.


Nie probowalem, ale czaje w czym rzecz. Trzeba miec mocne nogi i swietna rownowage. Czasem zdarzalo mi sie (bardziej na Atomic SL9 niz Fischer Race SC), ze za dluga obciazalem tyly w koncowej fazie skretu, a jeszcze nie zmienilem krawedzi. Efekt: cignie Cie niemilosiernie dalej w skret, przyciska do ziemi i odchyla do tylu. Mam dosc mocne nogi, wiec dawalem rade, ale to niemile uczucie.
  • 0

#17 Mitek

Mitek

    zwykły narciarz

  • Użytkownik
  • 5126 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Imię :Mitek

Napisano 27 kwiecień 2009 - 09:05

Witam
Wiekszośc narciarzy ma trudności w zrównoważeniu sie i jest to podstawowy problem techniczny. Jeżeli komus takiemu powiesz że ma naciskac na języki to będzie naciskał i w żąden sposób pozycji zrównoważonej nie osiągnie.
Stwierdzenie o naciskaniu na języki nie mówi praktycznie nic. Zazwyczaj mówi sie tak jężeli ktos jeździ w pozycji odchylonej i chcemy aby przesunała cieżar ciał do przodu ale nie wiemy jak to osiągnąć.
Jeżeli ktos naciskanie na języki przyjmuje jako normę to jaździ zazwyczaj w pozycji, która opisałem wyżej, która pozycja zrównoważoną nie jest.
Nacisk na języki nie jest przyczyną a skutkiem odpowiedniego manewrowania środkiem ciężkości.
Pozdrawiam
  • 0

#18 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 27 kwiecień 2009 - 09:29

Stwierdzenie o naciskaniu na języki nie mówi praktycznie nic. Zazwyczaj mówi sie tak jężeli ktos jeździ w pozycji odchylonej i chcemy aby przesunała cieżar ciał do przodu ale nie wiemy jak to osiągnąć.


Zwrocilem na to uwage, bo sam mialem z tym klopoty i widze je u innych. Nic trudnego. Po prostu wchodzac w zakret pchasz kolana w skret (tym samym mocniej krawedziujesz narty) i w przod! Jak na filmiku, ktory pokazalem. W ten sposob lepiej wykorzystujesz samosterownosc narty taliowanej. Mialem z tym klopoty bo przyszedlem ze swiata klasyki, gdzie obciazenie przodow w poczatkowej fazie skretu nie mialo takiego znaczenia jak obecnie. Tam odciazales narty (roznymi technikami), obracales nimi, ustawiales w nowy skret, a dalej regulowales promien skretu zeslizgiem. Nacisk na przody nie mial takiego znaczenia. Teraz ma i to duzy i warto o tym ludziom przypominac.
  • 0

#19 Mitek

Mitek

    zwykły narciarz

  • Użytkownik
  • 5126 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Imię :Mitek

Napisano 27 kwiecień 2009 - 09:39

Witam
Ale Andrzeju w kwestii zrównoważenia na nartach nie zmieniło sie dokładnie nic w momencie wprowadzenia narty taliowanej. Technika jazdy w sensie pozycji nad nartami, szerokości sladu, sposobu dociążania nart była po prostu identyczna. Jedynym elementem, który po wprowadzeniu narty taliowanej uległ zanzcnej modyfikacji lub zniknął była rotacja reszta się nei zmieniła.
Dlatego własnie tak łatwo jest odróżnic bardzo dobrego narciarza z wieloletnim stażem od bardzo dobrego narciarza ale juz nauczonego jeździc na nartach taliowanych.
Pozdrawiam serdecznie
  • 0

#20 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 4192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 27 kwiecień 2009 - 10:12

Witam
Ale Andrzeju w kwestii zrównoważenia na nartach nie zmieniło sie dokładnie nic w momencie wprowadzenia narty taliowanej.


No coz, nie zgadzam sie z tym. Mialem juz na ten temat dyskusje, bodajze z flinatorem. Wg. mnie zmienilo sie i to duzo. Argumenty podalem: chcac dobrze wykorzystac samosterownosc narty taliowanej (poprzednio tez byly, ale slabo taliowane) musisz nacisnac na przody. Poprzednio nie mialo to takiego znaczenia. Naciskanie na przody nie mialo wiekszego wplywu na zmiane promienia skretu. To samo znajduje w "biblii" (LeMaster) i w praktyce. Ale dopuszczam, ze zdania sa podzielone i Twoje jest inne.
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych