Skocz do zawartości


Zdjęcie

Niech będzie rower 2015


  • Nie możesz napisać tematu
  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
144 odpowiedzi w tym temacie

#21 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 2404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 20 May 2015 - 02:03

 

1/waga zalezy od rozmiaru

2/ dobre rowery nigdy ne sprzedaje sie z pedalami

3/ Pytek - dobry wybor!!!!! - przyjemnosci
 

 
jaki to problem, przykręcić pedały i postawić rower na wadze ?
 
czy te 27,5 to teraz najmodniejszy rozmiar ?
(ps. pytam poważnie)


 
 

obecnie nie ma prawie zle wykonanego roweru (mowie o przyzwoitej klasie)

może będziesz miał chwilę czasu i wyjaśnisz laikowi co ciągle jeszcze na 25 lat starym rowerze jeździ ?
Do tej pory myślałem że za dobry rower to trzeba tak conajmniej 5000 euro wydać
a tu widzę że pytkowy znacznie tańszy do nabycia i napisałeś że OK.
 
Na stronie Gianta mamy rowery górskie w przedziale 6000 - 400 €
http://www.giant-bic...ntain-bikes/46/
napisz ile trzeba wydać aby rower jeszcze był OK
 
Może mógłbyś krótko przybliżyć nomenklaturę rowerową ?
- Enduro
- Trail
- All Moutain
- Downhill
- Race XC
- X-Country
- Allround

 

kreujesz mnie na ekspertA rowerowego do czego sie nie poczuwam - ot  jestem troche mniej uczulony na nowosci od Andrzeja (Andrzej, blagam, nie zabijaj mnie!!)

 

te podzialy sa troche  usztucznione - cos jak miedzy nartami - plynna granica

Trail - najmniej "aresywny" rower- zwykle hard tail, zwykle 3x10 albo 3x9, maly skok widelca

XC tu juz czesto full, czesto  2x10, wiekszy skok

Race XC - podobne, ale  zwykle carbon i lepszy osprzet

DH - zwykle 26, tak w DH stale to jest klasyka wiodaca. naped zwykle 1/10 lub 1x11, wzmocniona konstrukcja, zwiekszone discks (przod 180 lub203 tyl 180). No i skok amo ponad 140, czesto do 200

 

sa jeszcze enduro i gravity - roznia sie nieznacznie, glownie osprzetem....

 

sa jeszcze single speed oraz fatties

 

co do 27.5 - zdecydowanie nie jest  to  nowa klasyka - 29 trzymaja sie dobrze...

osobiscie do XC/Gravity/enduro  polecam 29 powyzej 175-180 wzrostu.

ponizej 175 zdecydowanie 27,5

 

co do wyboru - wybrac trzeba rame - geometrie oraz Al vs carbon (tylko Kona robi scandium- doskonaly miedzy C i Al))

 

Oraz rozmiar - najlepiej pojezdzic troche na roznych  typach i markach roweru

POzniej, jak juz mw sie wybierze typ roweru, trzeba zadac sobie pytanie w jakich warunkach bedzie sie jezdzilo - dla mnie, jako , ze mieszkam w gorach a DH raczej na co dzien nie bede robil,  dobre XC/all mtn jest dobrym wyborem. Taki to jeszcze sie powspina a  i w dol zjedzie jak nalezy.

czyli nastepny wybor to  full vs HT - tutaj wiele zalezy wlasnie od terenu - pamietajmy - obecne full to juz nie te kobyly, full nie zwieksza dramatycznie wagi. zarowno przednie jak i tylne zawieszenie powinno miec blokade (albo BrainShock).

Podstawowa zasada jest to, ze blokujemy zawieszenie, zwlaszcza tylne, na podjazdach - osobiscie czasami zostawiam  niezablokowane , jezeli wspinam sie po duzych kamolach.....co do  zawieszenia - skok w granicach 80-100 juz zapewnia  dobra jazde nawet po   trudnym terenie (oczywiscie, regulowana twardosc jest regula - wazne jest pompowanie do okreslonego cisnienia - dobrze miec specjalna pompke do amortyzatorow - daje stos mala objetosc a  wysokie cisnienie - zwykle  na miekko to ok 120 PSI, pow 140 juz twardo dla wagi ok 80 kg - kazda firma ma  swoje zalecenia wg wagi  rowerzysty)

 

Przelozenie -  2x10 do XC i all Mtn i Enduro w zupelnosci wystarcza - wazne jest, zeby wiedziec, jakie konkretne przelozenie sie lubi - ja osobiscie do 29  lubie z przodu miec male kolo  22, wieksze 34 lub 36. z tylu normalka 11-36. do 27,5 mniejsze kolo z przodu moze byc swobodnie 24 zamiast 22..

 

oczywiscie , naped moze  byc na roznych poziomach co idzie w parze z cena

przerzutki wazniejsza jest dobra z tylu np kombinacja XT z tylu i Slx z przodu jest wystarczajaca prawie dla kazdego.... Powyzej -  zbedny wydatek (oczywiscie "zawodowcy" powiedza inaczej)...

 

Hamulce -  hydrauliczne  oczywiscie - mechanicznych prawie sie nie robi. hamulce na obrecze : historia zabytkowa z wielu wzgledow

 

standartem jest 140 lub 160. w lepszych modelach z przodu 180 z tylu 160. Na dobre dyski nie ma co zalowac......

 

kola..... tutaj  trzeba wybrac tez, co odpowiada bardziej -  czasami na kolach  fabryka oszczedza najwiecej!!!! byly przypadki lamania sie kol w rowerach tanszych, z przyzwoitym osprzetem... wybrac trzeba szerokosc obreczy ( wewn zwykle 15-17 mm, warto zwiekszyc do 23/25 co pozowoli zmniejszyc cisnienie w oponach bez ryzyka  wyrolowania opony z obreczy)

oczywiscie, mozna  wybrac kola z carbon, ale to juz droga zabawa .....

co z kolami zwiazane? wybor miedzy  kolami z detkami lub tzw tubeless lub bliss - jezeli chcemy tubeless, obrecze musza sie do tego nadawac. jest to jedna z nowosci, ktorej nie lubie, z dwoch przyczyn:

1/ wagi nie oszczedza, bo slim wazy tyle ile detka

2/ po pewnym czasie i tak sie zlapie gume a wtedy  zmienic  i wlozyc detke to papranie straszne

 

oczywicie do wyscigow, kiedy nie ma czasu na zmiane detki - tubeless jest standartem ....

 

ten zestaw, ktory  wybral Pytek jest rozsadnym kompromisem miedzy cena i  jakoscia (chociaz nei wszystko jest wyszczegonione).

 

no a pedaly to tak jak  wiazania w  nartach flat - przeklada sie  je do nowego roweru... zwykle, gdy lece gdzies, gdzie bedzie szansa na jazde, biore pedaly i  buty ze soba.... wiem, ze to sa moje pedaly, sprawdzone i wyregulowane jak nalezy....

 

ufff ale sie rozpisalem

 

PS - po eksperymentach z moimi rowerami, oczekuje na  ten zoptymalizowany do moich potrzeb - ma zawitac na pocz nast tygodnia - bedzie mial wszystko to, co trzeba , w odpowiedniej jakosci, ilosci i rozmiarze , wlacznie z seat dropper

 

 

.


Użytkownik jan koval edytował ten post 20 May 2015 - 03:32

  • 1
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#22 J@n

J@n
  • Administrator
  • 6231 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Grizzly
  • Imię :Jan
  • Ulubiony stok:FIS w Szczyrku

Napisano 20 May 2015 - 13:07


kreujesz mnie na ekspertA rowerowego do czego sie nie poczuwam
skromność to cecha użytkowników forum KN :)

dzięki za obszerne wyjaśnienia, czyli jednak przy 178cm - rower 29 ma większy sens


  • 0
Dołączona grafika
pozdrawiam Jan narciarki i narciarzy, początkujących i zaawansowanych, a także ośrodki narciarskie: Szczyrk , Wisła , Istebna , Ustroń , Zwardoń , Koniaków , Korbielów , Zawoja , Rabka , Zakopane , Bukowina Tatrzańska , Krynica , Karpacz , Szklarska Poręba , Czarna Góra , Tatrzańska Łomnica , Szczyrbskie Jezioro , Stary Smokovec , Jasna , Winterberg, Willingen, Neuss, Zell am See , Saalbach , Hinterglemm , Mayrhofen , Tux , Hintertux , Stubai , Sölden , Obergurgl , Ischgl , Obertauern , St. Anton, Zürs, St. Christoph, Stuben, Lech, Oberlech, Valluga, St. Jakob, Venet, Fiss, Ladis, Serfaus, Zams, Hochsölden, Kühtai, Hochoetz, Livigno , Wolkenstein , Selva , Santa Christina , Sankt Ulrich , Arabba , Colfosco , Canazei , Pozza di Fassa, Belvedere, Marmolada, Alpe Lusia, Bellamonte, Passo San Pellegrino, Falcade, Latemar, Obereggen, Catinaccio, Pera, Moena, Cortina , Sulden , Gressoney , Cervinia , Kronplatz , Coumayeur , Sestriere , Alagna Valsesia, Macugnaga, Monterosa, Gressoney, Zermatt , Saas Fee , Saas Grund, Hohsaas, Grächen , Aletsch , Crans Montana , Verbier , Thyon 2000, Les Collons , Rosswald , Belalp , Leukerbad, Bettmeralp, Fiesch, Fiescheralp, Brig, Visp, Zinal, Grimentz, St. Luc,  Samnaun, Serre Chevalier, Vialattea, Val dIsere , La Mongie , Montgenevre , Alpe dHuez , Les Duex Alpes , Sybelles , Tignes , Val dIsere , Les Arcs , La Plagne , Val Cenis, Termignon, Val Frejus, Champagny , Courchevel , Meribel , Les Menuires , Val Thorens , Orelle, La Grave , Oz , Saint Sorlin , Chamonix , Megeve , Flaine , Morzine , Les Portes du Soleil, Galibier, Thabor, Valloire, Valmeiniere

#23 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 2404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 20 May 2015 - 14:23

 


kreujesz mnie na ekspertA rowerowego do czego sie nie poczuwam
skromność to cecha użytkowników forum KN :)

dzięki za obszerne wyjaśnienia, czyli jednak przy 178cm - rower 29 ma większy sens

 

ma,  z paru wzgledow:

 

1/ lepsze wyamortyzowanie nierownosci

2/ wiekszy przeswit

3/ wieksza stabilnosc

 

wady???

moim zdaniem czysto teoretyczne (jak np zmniejszenie manewrowosci - moim zdanie WYLACZNIE odczuwane przez zawodowcow....)

podobnie z wieksza masa kol......

 

co do  przeswitu - nawet zmiana  napedu 3x10 na 2x10 spowodowala to, ze przeszkody , na ktorych sie "haczylem" przedtem, po zmianie byly do przejechania bez haczenia...

nie myslalem o tym, dopiero po zmianie zauwazylem - ma sens bo w 3x10 najwiekszy tryb byl 44, a teraz 36... mimo, ze zmiana niewielka - da sie odczuc....

moj kolega, ktory jest podobny do Andrzeja (znowu czepiam sie Ciebie - wybacz, nawet nie znam Cie dokladnie) w osadach - tzn nie lubi nowosci, bo.....wyglada inaczej, nie wsiadzie na 29 , ale 27.5 rozpatruje (jak znam zycie na ew zakup zdecyduje sie za lat 5!!) bo 27.5 nie wyglada az tak odmiennnie od 26.............no ale On ma 172cm....


  • 1
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#24 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 2956 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków

Napisano 20 May 2015 - 15:39

Trendy w rowerach sie zmieniaja, moje poglady tez, ale o wiele wolniej. :) Dla mnie (186 cm wzrostu) optymalnym rowerem do jazdy po bezdrozach, z tendencja do trudniejszych tras, jest MTB 26" z przelozeniami 3x przod i 8 z tylu. Z punktu widzenia potrzeb jezdzacego, geometrii kola, mojego wytrzymalosci i zaplotu, to najlepsze rozwiazanie. Przod 44(lub 42), 34, 24 (lub 22), tyl - typowa kaseta ok. 11-32. Jezdze na kasecie 9x z tylu, ale najmniejszego trybu prawie nie uzywam. Szkoda, ze konstruktorzy poszli w ilosc a nie jakosc, ale tak sie ten swiat kreci, choc wiecej czesto nie znaczy lepiej (patrz liczba megapixeli w aparatach fotograficznych).

 

Pomysly 29 i 27.5 w MTB to dla mnie typowe "trzeba cos zakrecic by ludzi znow kupowali". Oczywiscie da sie na tym jezdzic, nawet niezle, ale po co zmieniac cos, co juz jest dobre. Co innego trekkingi i krossy (roznica pomiedzy trekkingiem i krossem jest niewielka). Tu od zawsze krolowal rozmiar ok. 28" i dobrze sie sprawdzal na typowych dla trekkingow trasach. Kiedys duzo jezdzilem i na kolarkach i trekkingach (28"). Ale nie po gorach.

 

O wiele wazniejsza od rozmiarow kol jest geometria roweru i tu warto sie dobrze zastanowic przed zakupem. Albo, tak jak ja, dokonac stosownych przerobek (wymienilem rure sterowa na dluzsza by podniesc sylwetke).

 

A tak w ogole to nie wszystko to co nowe jest glupie i malo porzebne, podyktowane checia zwiekszenia sprzedazy. Np. tarczowki. Swietny, praktyczny pomysl. Najlepiej hydrauliczne, ale w moim mam zwykle linkowe i tez daja rady. Bardzo rozwija sie technologia nowych ram. Idzie epoka carbonu. Sa lepsze, lzejsze i w sumie nie mniej wytrzymale niz metalowe. Jeszcze troche drogie, ale beda taniec. W pelni popieram. O amortyzacji juz pisalem. Jestem zdecydowanie za pelna amortyzacja w rowerach typu MTB. Nie tylko ulatwia jazde, ale oszczedza kregoslup i... kolana, bo nie musza robic za amortyzatory.


  • 1

#25 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 2404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 21 May 2015 - 03:20

Trendy w rowerach sie zmieniaja, moje poglady tez, ale o wiele wolniej. :) Dla mnie (186 cm wzrostu) optymalnym rowerem do jazdy po bezdrozach, z tendencja do trudniejszych tras, jest MTB 26" z przelozeniami 3x przod i 8 z tylu. Z punktu widzenia potrzeb jezdzacego, geometrii kola, mojego wytrzymalosci i zaplotu, to najlepsze rozwiazanie. Przod 44(lub 42), 34, 24 (lub 22), tyl - typowa kaseta ok. 11-32. Jezdze na kasecie 9x z tylu, ale najmniejszego trybu prawie nie uzywam. Szkoda, ze konstruktorzy poszli w ilosc a nie jakosc, ale tak sie ten swiat kreci, choc wiecej czesto nie znaczy lepiej (patrz liczba megapixeli w aparatach fotograficznych).

 

Pomysly 29 i 27.5 w MTB to dla mnie typowe "trzeba cos zakrecic by ludzi znow kupowali". Oczywiscie da sie na tym jezdzic, nawet niezle, ale po co zmieniac cos, co juz jest dobre. Co innego trekkingi i krossy (roznica pomiedzy trekkingiem i krossem jest niewielka). Tu od zawsze krolowal rozmiar ok. 28" i dobrze sie sprawdzal na typowych dla trekkingow trasach. Kiedys duzo jezdzilem i na kolarkach i trekkingach (28"). Ale nie po gorach.

 

O wiele wazniejsza od rozmiarow kol jest geometria roweru i tu warto sie dobrze zastanowic przed zakupem. Albo, tak jak ja, dokonac stosownych przerobek (wymienilem rure sterowa na dluzsza by podniesc sylwetke).

 

A tak w ogole to nie wszystko to co nowe jest glupie i malo porzebne, podyktowane checia zwiekszenia sprzedazy. Np. tarczowki. Swietny, praktyczny pomysl. Najlepiej hydrauliczne, ale w moim mam zwykle linkowe i tez daja rady. Bardzo rozwija sie technologia nowych ram. Idzie epoka carbonu. Sa lepsze, lzejsze i w sumie nie mniej wytrzymale niz metalowe. Jeszcze troche drogie, ale beda taniec. W pelni popieram. O amortyzacji juz pisalem. Jestem zdecydowanie za pelna amortyzacja w rowerach typu MTB. Nie tylko ulatwia jazde, ale oszczedza kregoslup i... kolana, bo nie musza robic za amortyzatory.

Swietnie, ze podchodzisz do tematu z dystansem

Pare uwag:

1/ ilosc biegow 3x10 - utrzymuje sie jeszcze w XC i trail. w wyzszej skali trudnosci (All Mtn, Gravity, Enduro) standard w tej chwili to 2x10

2/ 26 do Mtbk nie jest optymalny - oczywiscie, po co robic cos, skoro stare jest dobre - ja odwroce: czemu nie zrobic lepszego roweru, skoro mozna?

3/ O wiele wazniejsza od rozmiarow kol jest geometria roweru.......zdziwilo mnie to zdanie - jestes umyslem scislym, wiec wiesz, ze porownujesz dwa elementy NIEZALEZNE i nie majace wspolnego mianownika - oczywiste jest, ze rame  i geometrie trzeba dobrac, a pozniej wyprobowac , zanim sie kupi NIEZALEZNIE od rozmiaru kol

4/ glowna zaleta hydraulicznych jest....latwiejsza regulacja - oczywiscie - sila tez

5/ carbon w tej chwili top juz nie tylko rama, ale tez korby, obrecze itp - nie sadze, zeby carbon zszedl z cena bardzo...


  • 1
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#26 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 2956 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków

Napisano 21 May 2015 - 14:28


1/ ilosc biegow 3x10 - utrzymuje sie jeszcze w XC i trail. w wyzszej skali trudnosci (All Mtn, Gravity, Enduro) standard w tej chwili to 2x10
2/ 26 do Mtbk nie jest optymalny - oczywiscie, po co robic cos, skoro stare jest dobre - ja odwroce: czemu nie zrobic lepszego roweru, skoro mozna?
3/ O wiele wazniejsza od rozmiarow kol jest geometria roweru.......zdziwilo mnie to zdanie - jestes umyslem scislym, wiec wiesz, ze porownujesz dwa elementy NIEZALEZNE i nie majace wspolnego mianownika - oczywiste jest, ze rame  i geometrie trzeba dobrac, a pozniej wyprobowac , zanim sie kupi NIEZALEZNIE od rozmiaru kol
4/ glowna zaleta hydraulicznych jest....latwiejsza regulacja - oczywiscie - sila tez
5/ carbon w tej chwili top juz nie tylko rama, ale tez korby, obrecze itp - nie sadze, zeby carbon zszedl z cena bardzo...

 

Janku, nie wiem czy nas stad nie wyrzuca za zasmiecanie narciarskiego, badz co badz, forum. Ale odpowiem.

 

ad 1. Wystarczy troche zdrowego rozsadku. 3x daje o wiele wieksze mozliwosci przelozen. Mierzysz go stosunkiem przedniej tarczy do tylnej koronki. O ile w 2x nie brakuje miekkich biegow (typu przod - 22, tyl - 34) o tyle gorzej jest przy biegach twardych (typowe 36 przod - 11 tyl w 2x i 44 przod - 11 w 3x). Osobiscie czesto uzywam wszystkie trzy przednie tarcze i brakowaloby mi przelozen przy 2x. Rozwiazanie 2x ma duze znaczenie dla sportowcow, ogranicza mozliwosc zakleszczen lancucha, ulatwia zmiane, daje pewien automatyzm (tylko dwie mozliwosci, bardzo komfortowa sytuacja dla mozgu), o tyle dla amatora nie walczacego z czasem - wydaje mi sie kiepskim rozwiazaniem. Do tego dochodzi problem zuzycia napedu. Jak wiesz, optymalne jest ustawienie lancucha mozliwie rownolegle do kierunku jazdy, wszelkie tzw. przekoszenia sa szkodliwe. Z definicji beda one mniejsze przy 3x napedzie. Oczywiscie uzywanym z glowa. :)

 

ad 2. Wg mnie 26 jest bardzo dobre. Najlepszy dowod (patrz link, ktory podalem), ze po okresie zachwytow 29 przechodzi sie na 27.5. A nastepnym krokiem bedzie 26. :) W sumie to dobrze, ze mamy wybor. Tylko wazne bysmy sie nie lasili na nowosci za wszelka cene.

 

ad 3. Piszac to mialem na mysli, ze wybor miedzy 26 a np. 27.5 nie jest specjalnie istotny i odczuwalny. Sam kiedys jezdzilem duzo na 28. Wole 26, ale nie narzekalem na 28. Natomiast przy decyzji jaki rower kupic o wiele wazniejszy jest wybor wlasciwej geometrii. Bardziej sportowej, z nisko opuszczona kierownica, pochylonymi plecami, wiekszym obciazeniem rak, czy bardziej rekreacyjnej, otwartej czy wyprostowanej jak kto woli. To daje wlasnie geometria ramy, niezaleznie od rozmiaru kol. Zreszta nie do konca. Wielkosc kol tez ma pewien wplyw geometrie ramy. Przy duzych kolach trudno jest uzyskac niskie polozenie kierownicy. Przy malych mozna teoretycznie podwyzszyc ja wymieniajac rure sterowa (ta przy amortyzatorze) na dluzsza. Tak wlasnie zrobilem.

 

ad 4. Nie do konca. Dobrze wyregulowane V-brake-i daja potezna sile hamowania. Nic wiecej czlowiekowi nie potrzeba. Do tego sa lzejsze. Zgoda, latwiejsza regulacja i w zasadzie... bezobslugowosc. Zapominasz o centrycznosci kola. :) Woda, bloto cie nie rusza, itd.

 

ad 5. Pamietam jak to bylo jakis 20 lat temu. W dobrych rowerach krolowaly ramy stalowe, cieniowane, z wymyslnych stopow. Aluminiowe byly duzo drozsze. Dzis aluminiowe sa tansze. To samo bedzie za jakies 5-6 lat z carbonowymi. Opanowany zostanie proces technologiczny, a masowosc i konkurencja zrobi reszte.


Użytkownik o_andrzej edytował ten post 21 May 2015 - 14:28

  • 2

#27 J@n

J@n
  • Administrator
  • 6231 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Grizzly
  • Imię :Jan
  • Ulubiony stok:FIS w Szczyrku

Napisano 21 May 2015 - 18:12


nie wyrzuca za zasmiecanie narciarskiego
napewmno nie wyrzucą  :D

dzięki Tobie zaoszczędziłem kupe kasy i zostaję na moim 26

 

a w tematach narciarskich jest jeszcze sporo do zrobienia, np. tutaj:

http://www.kochamnar...zies-w-europie/


  • 0
Dołączona grafika
pozdrawiam Jan narciarki i narciarzy, początkujących i zaawansowanych, a także ośrodki narciarskie: Szczyrk , Wisła , Istebna , Ustroń , Zwardoń , Koniaków , Korbielów , Zawoja , Rabka , Zakopane , Bukowina Tatrzańska , Krynica , Karpacz , Szklarska Poręba , Czarna Góra , Tatrzańska Łomnica , Szczyrbskie Jezioro , Stary Smokovec , Jasna , Winterberg, Willingen, Neuss, Zell am See , Saalbach , Hinterglemm , Mayrhofen , Tux , Hintertux , Stubai , Sölden , Obergurgl , Ischgl , Obertauern , St. Anton, Zürs, St. Christoph, Stuben, Lech, Oberlech, Valluga, St. Jakob, Venet, Fiss, Ladis, Serfaus, Zams, Hochsölden, Kühtai, Hochoetz, Livigno , Wolkenstein , Selva , Santa Christina , Sankt Ulrich , Arabba , Colfosco , Canazei , Pozza di Fassa, Belvedere, Marmolada, Alpe Lusia, Bellamonte, Passo San Pellegrino, Falcade, Latemar, Obereggen, Catinaccio, Pera, Moena, Cortina , Sulden , Gressoney , Cervinia , Kronplatz , Coumayeur , Sestriere , Alagna Valsesia, Macugnaga, Monterosa, Gressoney, Zermatt , Saas Fee , Saas Grund, Hohsaas, Grächen , Aletsch , Crans Montana , Verbier , Thyon 2000, Les Collons , Rosswald , Belalp , Leukerbad, Bettmeralp, Fiesch, Fiescheralp, Brig, Visp, Zinal, Grimentz, St. Luc,  Samnaun, Serre Chevalier, Vialattea, Val dIsere , La Mongie , Montgenevre , Alpe dHuez , Les Duex Alpes , Sybelles , Tignes , Val dIsere , Les Arcs , La Plagne , Val Cenis, Termignon, Val Frejus, Champagny , Courchevel , Meribel , Les Menuires , Val Thorens , Orelle, La Grave , Oz , Saint Sorlin , Chamonix , Megeve , Flaine , Morzine , Les Portes du Soleil, Galibier, Thabor, Valloire, Valmeiniere

#28 Jack

Jack
  • Użytkownik
  • 1071 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Londyn
  • Narty:Fischer RC4 WC
  • Imię :Jacek
  • Ulubiony stok:Grands Montets

Napisano 21 May 2015 - 20:08


Sam kiedys jezdzilem duzo na 28. Wole 26, ale nie narzekalem na 28

 

Andrzej 28 i 29 to to samo (tak naprawde 700c lub 622 mm ISO), inna nazwa w zaleznosci od kraju :)

Pewnie wiesz, ale moze co poniektorym tu zamieszac w glowie. 

 


Pamietam jak to bylo jakis 20 lat temu. W dobrych rowerach krolowaly ramy stalowe, cieniowane, z wymyslnych stopow.

 

Nadal mozesz kupic rowery z rama stalowa na przyklad od Genesis. Bardzo modne w UK i nie tanie niestety tak jak napisales.

Co ciekawsze ich zespol Madison Genesis tez sie sciga na rowerach ze stalowymi ramami a nie na karbonie. 


  • 1
What we do during our working hours determines what we have;
what we do in our leisure hours determines what we are. -George Eastman

#29 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 2956 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków

Napisano 21 May 2015 - 21:30


Andrzej 28 i 29 to to samo (tak naprawde 700c lub 622 mm ISO), inna nazwa w zaleznosci od kraju
Pewnie wiesz, ale moze co poniektorym tu zamieszac w glowie. 

 

Tak, z wymiarami kol mamy niezly burd.. jak to mowili w "Seksmisji". 29 to 28 z grubszymi oponami, a dawne 27 to tak naprawde 28, tylko w innej terminologii. :) Mozna zglupiec. W sumie najmniej rozumiem 27.5, ale pewnie ktos wpadl na pomysk by pozenic 29 (ktore sa tak naprawde 28) i 26, bo to sie kojarzylo do niedawna z MTB. Miary angielskie (cale) i francuskie (mm).  Niewazne, ciemny narod i tak to kupi, jak to kiedys powiedzial jeden z politykow. ;)

 

Dlatego apeluje do zachowania spokoju i nie uleganiu podmuchom mody. Nie tylko w tej kwestii.


  • 2

#30 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 2404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 22 May 2015 - 02:19

 


1/ ilosc biegow 3x10 - utrzymuje sie jeszcze w XC i trail. w wyzszej skali trudnosci (All Mtn, Gravity, Enduro) standard w tej chwili to 2x10
2/ 26 do Mtbk nie jest optymalny - oczywiscie, po co robic cos, skoro stare jest dobre - ja odwroce: czemu nie zrobic lepszego roweru, skoro mozna?
3/ O wiele wazniejsza od rozmiarow kol jest geometria roweru.......zdziwilo mnie to zdanie - jestes umyslem scislym, wiec wiesz, ze porownujesz dwa elementy NIEZALEZNE i nie majace wspolnego mianownika - oczywiste jest, ze rame  i geometrie trzeba dobrac, a pozniej wyprobowac , zanim sie kupi NIEZALEZNIE od rozmiaru kol
4/ glowna zaleta hydraulicznych jest....latwiejsza regulacja - oczywiscie - sila tez
5/ carbon w tej chwili top juz nie tylko rama, ale tez korby, obrecze itp - nie sadze, zeby carbon zszedl z cena bardzo...

 

Janku, nie wiem czy nas stad nie wyrzuca za zasmiecanie narciarskiego, badz co badz, forum. Ale odpowiem.

 

ad 1. Wystarczy troche zdrowego rozsadku. 3x daje o wiele wieksze mozliwosci przelozen. Mierzysz go stosunkiem przedniej tarczy do tylnej koronki. O ile w 2x nie brakuje miekkich biegow (typu przod - 22, tyl - 34) o tyle gorzej jest przy biegach twardych (typowe 36 przod - 11 tyl w 2x i 44 przod - 11 w 3x). Osobiscie czesto uzywam wszystkie trzy przednie tarcze i brakowaloby mi przelozen przy 2x. Rozwiazanie 2x ma duze znaczenie dla sportowcow, ogranicza mozliwosc zakleszczen lancucha, ulatwia zmiane, daje pewien automatyzm (tylko dwie mozliwosci, bardzo komfortowa sytuacja dla mozgu), o tyle dla amatora nie walczacego z czasem - wydaje mi sie kiepskim rozwiazaniem. Do tego dochodzi problem zuzycia napedu. Jak wiesz, optymalne jest ustawienie lancucha mozliwie rownolegle do kierunku jazdy, wszelkie tzw. przekoszenia sa szkodliwe. Z definicji beda one mniejsze przy 3x napedzie. Oczywiscie uzywanym z glowa. :)

 

ad 2. Wg mnie 26 jest bardzo dobre. Najlepszy dowod (patrz link, ktory podalem), ze po okresie zachwytow 29 przechodzi sie na 27.5. A nastepnym krokiem bedzie 26. :) W sumie to dobrze, ze mamy wybor. Tylko wazne bysmy sie nie lasili na nowosci za wszelka cene.

 

ad 3. Piszac to mialem na mysli, ze wybor miedzy 26 a np. 27.5 nie jest specjalnie istotny i odczuwalny. Sam kiedys jezdzilem duzo na 28. Wole 26, ale nie narzekalem na 28. Natomiast przy decyzji jaki rower kupic o wiele wazniejszy jest wybor wlasciwej geometrii. Bardziej sportowej, z nisko opuszczona kierownica, pochylonymi plecami, wiekszym obciazeniem rak, czy bardziej rekreacyjnej, otwartej czy wyprostowanej jak kto woli. To daje wlasnie geometria ramy, niezaleznie od rozmiaru kol. Zreszta nie do konca. Wielkosc kol tez ma pewien wplyw geometrie ramy. Przy duzych kolach trudno jest uzyskac niskie polozenie kierownicy. Przy malych mozna teoretycznie podwyzszyc ja wymieniajac rure sterowa (ta przy amortyzatorze) na dluzsza. Tak wlasnie zrobilem.

 

ad 4. Nie do konca. Dobrze wyregulowane V-brake-i daja potezna sile hamowania. Nic wiecej czlowiekowi nie potrzeba. Do tego sa lzejsze. Zgoda, latwiejsza regulacja i w zasadzie... bezobslugowosc. Zapominasz o centrycznosci kola. :) Woda, bloto cie nie rusza, itd.

 

ad 5. Pamietam jak to bylo jakis 20 lat temu. W dobrych rowerach krolowaly ramy stalowe, cieniowane, z wymyslnych stopow. Aluminiowe byly duzo drozsze. Dzis aluminiowe sa tansze. To samo bedzie za jakies 5-6 lat z carbonowymi. Opanowany zostanie proces technologiczny, a masowosc i konkurencja zrobi reszte.

 

mysle,ze to "zasmiecanie" wcale nie jest glupie - zwlaszcza, ze zciera sie glos rozsadku (Twoj) z glosem entuzjasty, wiec "sluchacze" maja chyba dobry przeglad

 

wiec do dziela

ad1/ POZORNIE  ilosc przelozen 3x10 jest wieksza o 10 od 2x10 - w rzeczywistosci duzo przelozen sie naklada...

"twarde" sa potrzebne do lagodniejszego terenu, jak zaznaczylem(lagodne XC) - jedzie sie dluzsze odcinki  na wiekszej szybkosci w miare po gladkim.

w trudnym, bardziej technicznym  terenie, jedzie sie albo w dol (gdzie naped jest niepotrzebny, albo wspina sie, gdzie twarde sa niepotrzebne

co do zuzycia napedu.ha........... wlasnie przy 3x10 jest WIEKSZA roznica w przypadku wlozenia lancucha z przodu na male i z tylu na male (oczywiscie albo przez pomylke, albo glupote)

 

ad2/ daleko do powrotu do 26 - i zapewne nie bedzie tego, za wyj DH......27.5 jest FOROWANE bardziej od 29 j, bo jest krocej na rynku.......takie zasady...

 

ad3/ ale juz roznica miedzy 26 a 29 jest znaczna - nie mozne porownywac MTB 26 do krossa 28............to so zupelnie inne rowery. Masz racje, co do pozycji  kierownicy z wiekszymi kolami -stad tez coraz mniej 29-tek w rozmiarze 15 cali lub mnijeszym

 

ad4/ calkowicie sie nie zgadzam , chyba , ze sie zle wyraziles - V-brakes sa fatalne w blocie - potrafia tak sie zalepic, ze jazda juz po  przejechaniu blota bedzie mozliwa dopiero po mechanicznym wyczyszczeniu okladzin. centrowanie kola? tego wlasnie V-brakes wymagaja (oczywiscie KAZDE kolo powinno byc zcentrowane, ale to wlasnie V-B sa zalezne od tego)

 

ad5/ co do ceny stalowej i aluminium nie mam pojecie - w przyzwoitych rowerach jest wylacznie AL albo carbon (scandium w Kona). wydaje sie, ze stal nadal stosowana jest w supermarketach?? ale o tym nie wiem nic.....


  • 1
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#31 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 2956 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków

Napisano 22 May 2015 - 08:26


co do zuzycia napedu.ha........... wlasnie przy 3x10 jest WIEKSZA roznica w przypadku wlozenia lancucha z przodu na male i z tylu na male (oczywiscie albo przez pomylke, albo glupote)

 

Oczywiscie, ale tak sie nie powinno jezdzic. Osobiscie staram sie tak zonglowac przerzutkami, by lancuch szedl mozliwie najmniej po skosie. Np. jadac na srodkowej tarczy nie uzywam skrajnych koronek z tylu.

 

 


calkowicie sie nie zgadzam , chyba , ze sie zle wyraziles - V-brakes sa fatalne w blocie - potrafia tak sie zalepic, ze jazda juz po  przejechaniu blota bedzie mozliwa dopiero po mechanicznym wyczyszczeniu okladzin. centrowanie kola?

 

Nie zrozumielismy sie. To wlasnie mialem na mysli.

 

Dobry kross 28 rozni sie od MTB 29 glownie... wielkoscia opony. Swoja droga do 28 tez mozna dokupic szerokie opony typy 2". Kilka lat temu bylismy na wycieczce w gorach. Kilka osob, wiekszosc na MTB, ale jeden Torunianin na krossie 28. Calkiem dobrze sobie radzil z wyjatkiem kamienistych zjazdow.


Użytkownik o_andrzej edytował ten post 22 May 2015 - 08:27

  • 1

#32 Michał

Michał
  • Użytkownik
  • 1043 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Stoeckli Spirit Globe / Head Monster M77 / Kaestle BMX108

Napisano 22 May 2015 - 15:55

Kuba, Andrzeju ja tam sie nie znam na rowerach - to jasne. Jasne jest tez to, ze oboje macie racje bo oboje jezdzicie w innych waronkach. To tak jak dla wiekszosci z Was hydrauliczne hamulce tarczowe w rowerze sa praktycznie bezobslugowe i dozywotnie. A juz calkowicie niemozliwe jest by je spalic w rowerze. Tymczasem ja robie to nagminnie i to nawet 208mm. Tak sie boje jezdzic :laughing:

 

 

 

Pozdrawiam

Michal

 

ps za 97 minut ide odebrac calkiem nowy rower. HT, naped 1x8, rama stalowa i to na v-brejkach :zab: dzwonek to u nas wyposazenie obowiazkowe. Kazdy, nawet w BARDZO tlustym DH z Ohlinsem, ma dzwoneczek.


Użytkownik Michał edytował ten post 22 May 2015 - 15:58

  • 0

#33 Jack

Jack
  • Użytkownik
  • 1071 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Londyn
  • Narty:Fischer RC4 WC
  • Imię :Jacek
  • Ulubiony stok:Grands Montets

Napisano 22 May 2015 - 21:48


ps za 97 minut ide odebrac calkiem nowy rower. HT, naped 1x8, rama stalowa i to na v-brejkach  dzwonek to u nas wyposazenie obowiazkowe. Kazdy, nawet w BARDZO tlustym DH z Ohlinsem, ma dzwoneczek.

 

Pochwal sie, w jakim  supermarkiecie dorwales ta stalowa rame? ;)


  • 0
What we do during our working hours determines what we have;
what we do in our leisure hours determines what we are. -George Eastman

#34 Michał

Michał
  • Użytkownik
  • 1043 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Stoeckli Spirit Globe / Head Monster M77 / Kaestle BMX108

Napisano 22 May 2015 - 22:08

Spokojnie, spokojnie na chwalenie przyjdzie czas  :D

Jedno sprostowanie, przełożeń jest z tyłu tylko 6. Pierwsza jazda MEGA pozytywna  :)

 

Tym czasem trochę widoków zachęcających do wyjścia na rower.

 

 

Pozdrawiam

Michał


  • 1

#35 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 2404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 23 May 2015 - 14:11

Kuba, Andrzeju ja tam sie nie znam na rowerach - to jasne. Jasne jest tez to, ze oboje macie racje bo oboje jezdzicie w innych waronkach. To tak jak dla wiekszosci z Was hydrauliczne hamulce tarczowe w rowerze sa praktycznie bezobslugowe i dozywotnie. A juz calkowicie niemozliwe jest by je spalic w rowerze. Tymczasem ja robie to nagminnie i to nawet 208mm. Tak sie boje jezdzic :laughing:

 

 

 

Pozdrawiam

Michal

 

ps za 97 minut ide odebrac calkiem nowy rower. HT, naped 1x8, rama stalowa i to na v-brejkach :zab: dzwonek to u nas wyposazenie obowiazkowe. Kazdy, nawet w BARDZO tlustym DH z Ohlinsem, ma dzwoneczek.

 

sprobuj tych rotors.......

 

hsx_160mm_large_1.jpg?itok=rtnnyPad


  • 0
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#36 jan koval

jan koval
  • Użytkownik
  • 2404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:p-n
  • Narty:volkl
  • Imię :kuba
  • Ulubiony stok:jackson hole, fernie, chugach

Napisano 23 May 2015 - 14:20

Spokojnie, spokojnie na chwalenie przyjdzie czas  :D

Jedno sprostowanie, przełożeń jest z tyłu tylko 6. Pierwsza jazda MEGA pozytywna  :)

 

Tym czasem trochę widoków zachęcających do wyjścia na rower.

 

 

Pozdrawiam

Michał

nie chce nabijac postow, ten jest oddzielny, bo jak chcalem cos wiecej napisac to zdjecie HSX Rotor znikalo (f-ma SRAM tzw heat dissipating rotors)

dziekuje za  ladne widoki!!!!!!!

pare uwag z tego filmu

1/ jada tam wytrawni , w nomenklaturze narciarskiej, freestyle (nie freeride) . dlaczego tak zgaduje? maja klocki z  pins (bolcami?) zamiast SPD

2/ po wygladzie opon w obciazeniu wyglada, ze jada na wysokich cisnieniach - na pewno wiecej niz 25-30 PSI (to przyczynek do innej dyskusji)

 

co do poprzedniej wypowiedzi  - jest taki wyscig w Colorado, na szosie, gdzie felgi sie topia - ludzie zaczeli uzywac  discs, zamiast V-brake do szosowych rowerow.......


  • 1
"...w słownictwie Kovala każda narta poniżej 180cm to łyżwa ..." ( Jabol)

#37 pytek45

pytek45
  • Użytkownik
  • 2357 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Texas Ranger
  • Ulubiony stok:21 Bardonecchia

Napisano 24 May 2015 - 22:10

Pierwsze koty za ploty musialy zostac zarejestorwane.Werdykt nie stwierdzam znacznej roznicy w zachowaniu 26 a 27.5.Ale full suspension to jest fajna prawa.


  • 3
So many angles,so many lines.
Dołączona grafika

#38 o_andrzej

o_andrzej
  • Użytkownik
  • 2956 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków

Napisano 25 May 2015 - 09:33


Ale full suspension to jest fajna prawa.

 

Oj fajna. I fajnie nagrales.


  • 1

#39 Jadzia

Jadzia
  • Użytkownik
  • 85 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bielsko-Biała/Nowy Sącz
  • Imię :Radek (bakkz)

Napisano 25 May 2015 - 14:48

Dobrze rozpoznaję Singletrek pod Smrkem?

 

A jak wheelie i manual na 27.5" względem 26"? Wszystko bezproblemowo?


  • 0

#40 pytek45

pytek45
  • Użytkownik
  • 2357 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:Texas Ranger
  • Ulubiony stok:21 Bardonecchia

Napisano 25 May 2015 - 15:12

Z wheelie zadnych problemow.Roznice miedzy 26 a 27.5 mozna porownac do nart 100 i 105 pod butem.Dla wytrawnego narciarza nie robi to roznicy a poczatkujacy tej roznicy nie zauwazy.
P.S.Co do lokalizacji to pomyliles sie o jakies 1600km :-) .
  • 0
So many angles,so many lines.
Dołączona grafika



Podobne tematy

  Temat Autor Podsumowanie Ostatni post



Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych