Skocz do zawartości


Zdjęcie

WYCIĄGI - NOSTALGIA


  • Nie możesz napisać tematu
  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
79 odpowiedzi w tym temacie

#1 Mostostal

Mostostal
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 02:02

Witam Wszystkich.

Jestem podobnie jak Wy zakochany w górach, jeżdżę na nartach od 37 lat i od podobnego czasu również pasjonuję się wyciągami narciarskimi. Od zawsze "kolekcjonowałem" co się da. Jako, że mieszkam w Gdańsku nie jest to łatwe, ale możliwe... A to kawałek sznurka, a to połamany drewniany orczyk, a to znów jakieś bilety itd.. potem zdjęcia.. ale cóż, w czasach peerelu jedynie na orwo więc nie wiele ich przetrwało. Mam sporo slajdów, które robił jeszcze mój ojciec, ale skanowanie ich wymaga czasu i środków. Dziś, mam w domu kilka starych kompletnych orczyków, oczywiście tych które występowały w Polsce. Kilka ze Szczyrku jeden z Wisły, jeden z Wieżycy. Wśród nich rarytasik a mianowicie kompletny bęben z jednego z pierwszych wyciągów zbudowanych w Szczyrku czyli tzw. "krótkiego górnika" czechosłowackiej firmy Transporta Chrudim. Dziś ten wyciąg pracuje w Huzelach koło Leska.
Aktywnie uczestniczę w podobnych forach np. Alpinforum, czy Lanovky.cz skąd czytając je nabrałem niezłomnego przeświadczenia, że wcale nie jesteśmy skansenem narciarskim co często i gęsto można przeczytać w sieci.
Buduję też modele wyciągów w skali 1:30, kiedyś je zaprezentuję.

Temat ten wywołuję testowo, w nadziei, że znajdą się ludzie o podobnych zainteresowaniach. Tak więc jeśli macie zdjęcia, materiały itd dotyczące, np. Szcyrku z lat 60 i 70 oraz innych narciarskich ośrodków z PRLu to zapraszam. Wklejajcie... i piszcie!

Pozdrawiam

Paweł Taraszkiewicz >>> MOSTOSTAL / GDAŃSK

Na zdjęciu ja w towarzystwie mojego ulubionego wyciągu Hondraskiego w Szczyrku. Został zlikwidowany latem 2010r. RIP

Załączone pliki


Użytkownik Mostostal edytował ten post 11 marzec 2011 - 02:20

  • 4

#2 J@n

J@n
  • Administrator
  • 9837 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:black crows atris
  • Imię :Jan
  • Ulubiony stok:FIS w Szczyrku

Napisano 11 marzec 2011 - 09:08

Na zdjęciu ja w towarzystwie mojego ulubionego wyciągu Hondraskiego w Szczyrku. Został zlikwidowany latem 2010r. RIP


witaj Pawle,
to smutne że zlikwidowali
pamiętam przeciągającą się budowę tego wyciągu,
ileż to lat jadąc pojedyńczymi krzesełkami na Jaworzynę
Dołączona grafika
mieliśmy nadzieję że już w przyszłym roku uruchomią

Użytkownik jabol edytował ten post 11 marzec 2011 - 09:23

  • 1
Dołączona grafika
pozdrawiam Jan narciarki i narciarzy, początkujących i zaawansowanych, a także ośrodki narciarskie: Szczyrk , Wisła , Istebna , Ustroń , Zwardoń , Koniaków , Korbielów , Zawoja , Rabka , Zakopane , Bukowina Tatrzańska , Krynica , Karpacz , Szklarska Poręba , Czarna Góra , Tatrzańska Łomnica , Szczyrbskie Jezioro , Stary Smokovec , Jasna , Winterberg, Willingen, Neuss, Zell am See , Saalbach , Hinterglemm , Mayrhofen , Tux , Hintertux , Stubai , Sölden , Obergurgl , Ischgl , Obertauern , St. Anton, Zürs, St. Christoph, Stuben, Lech, Oberlech, Valluga, St. Jakob, Venet, Fiss, Ladis, Serfaus, Zams, Hochsölden, Kühtai, Hochoetz, Livigno , Wolkenstein , Selva , Santa Christina , Sankt Ulrich , Arabba , Colfosco , Canazei , Pozza di Fassa, Belvedere, Marmolada, Alpe Lusia, Bellamonte, Passo San Pellegrino, Falcade, Latemar, Obereggen, Catinaccio, Pera, Moena, Cortina , Sulden , Gressoney , Cervinia , Kronplatz , Coumayeur , Sestriere , Alagna Valsesia, Macugnaga, Monterosa, Gressoney, Zermatt , Saas Fee , Saas Grund, Hohsaas, Grächen , Aletsch , Crans Montana , Verbier , Thyon 2000, Les Collons , Rosswald , Belalp , Leukerbad, Bettmeralp, Fiesch, Fiescheralp, Brig, Visp, Zinal, Grimentz, St. Luc,  Samnaun, Serre Chevalier, Vialattea, Val dIsere , La Mongie , Montgenevre , Alpe dHuez , Les Duex Alpes , Sybelles , Tignes , Val dIsere , Les Arcs , La Plagne , Val Cenis, Termignon, Val Frejus, Champagny , Courchevel , Meribel , Les Menuires , Val Thorens , Orelle, La Grave , Oz , Saint Sorlin , Chamonix , Megeve , Flaine , Morzine , Les Portes du Soleil, Galibier, Thabor, Valloire, Valmeiniere

#3 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 12:28

Witaj!

No i super! O to chodzi!

Tak tylko teraz patrzę , bo wczoraj w nocy dość spontanicznie ten temat założyłem, czy aby on jest we właściwym miejscu. Jeśli nie to proszę Szanownego Admina o przeniesienie, tam gdzie być powinien.

Jeśli chodzi o wyciąg Hondraski, to również jako dzieciak przyglądałem się jego budowie. W Szczyrku bywałem nieraz i dwa razy w roku. Ech to były czasy.. Uruchomili go bodaj w 77 lub 78 roku. Pamiętam jak wspaniale miękko pracował ten nowiutki wyciąg w porównaniu z tymi z Czyrnej. Delikatna budowa, dobrej jakości orczyki z laminatową kotwicą, wtedy to była nowość w Polsce (większość wyciągów miała orczyki drewniane, dobrze jak były profilowane!)
Mam zdjęcia Hondraskiego z lat 80, ale zanim je przerobię na cyfrę to potrwa...
Tymczasem dokładam kolejne fotki.
Ostatnie już zdjęcie niemal bezpośrednio przed rozbiórką. Lato 2010. dodatkowo zdjęcie jednego z "uratowanych" przez złomem oryginalnych orczyków.

Załączone pliki


Użytkownik Mostostal edytował ten post 11 marzec 2011 - 12:41

  • 4

#4 Pit

Pit
  • Administrator
  • 5366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:ZPY
  • Narty:Dynastar Course 178
  • Imię :Piotr
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 16:49

Dzięki za odrobinę refleksji. Jeśli dysponujesz jeszcze jakimiś fotkami, to zarzuć ;)
I witoj na forum :thumbsup:
  • 0

"Trzeba wiele zmienić, by wszystko zostało po staremu"

forum narciarskie, narty, narciarstwo, narciarskie,carving, ski, narty, narty forum, ski-forum, forum narty, dobór nart, ośrodki narciarskie, narciarstwo klasyczne, kaski, freeride, forum narciarskie, artykuły górskie, fotki z gór, gogle narciarskie, urazy, lodowce alpejskie, porady, Tatry, kijki narciarskie, wyjazdy na narty, opinie, stoki narciarskie, Dolomity, skoki narciarskie, orczyki, race, bielizna termiczna, muldy. Porady ekspertów i instruktorów szkół narciarskich. Skala umiejętności narciarskich, kurtki narciarskie, Adam Małysz, buty, zawody, freestyle, dziecko na stoku, zawody Pucharu Świata alpejskiego., wiatr, foki, porady w doborze nart, okulary z filtrem, Beskidy, nauka jazdy na nartach, Podhale, wyciągi, relacje, wiązania narciarskie, rękawiczki narciarskie, kamery, dekalog FIS, śnieg, Sudety, Alpy, górskie wyprawy, Kamil Stoch, portal narciarski, skocznie narciarskie, skipass, wspinaczka, dyskusje narciarskie, kontuzje, opady śniegu, Karkonosze, gondole, ubezpieczenia narciarskie, narty,


#5 deczko inny

deczko inny
  • Użytkownik
  • 1861 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Skąd:czarna d...ziura

Napisano 11 marzec 2011 - 17:20

Ostatnie już zdjęcie niemal bezpośrednio przed rozbiórką.


Kurcze, mam przed oczami jak tam na dole pod dolną stacją kolejka stała i nigdy nie była wielka.
Muszę zebrać siły i przeglądnąć slajdy.

No i info z wczoraj z tamtego miejsca: w przewidywalnej przyszłości nie będzie nowych krzesełek.
  • 0

#6 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 18:11

Kolejka była nieduża bo rzadko kiedy dało się dobrze do samego dołu zjechać to raz, dwa to że jak już się na dół zjechało to trzeb było potem z buta pod górę dobre 150 dyrdać do do przyjemności raczej nie należy. Żeby ten wyciąg od razu puścili do samego dołu na wypłaszczenie to miałby dużą popularność i zapewne kręciłby się nadal jak jego inni kuzyni np.kaskada czy Beskid. Niestety Hondraś miał kiepskie dojście. Z resztą i tak powstał jako uzupełnienie krzeseł w chwilach wielkiego tłoku jak też jako alternatywa na czas ewentualnego remontu, awarii, wiatru czy np modernizacji dolnego odcinka. Nie wytrzymał próby czasu bo mało kto o niego dbał, stał na uboczu. Swego czasu ponoć nawet ktoś gwizdnął z niego te stare orczyki, bo ... były z aluminium! Łapy bym obrąbał! Podobnie skończyły orczyki z najstarszego polskiego orczyka na Dolinach. Granda! A swoją drogą to COS słabo to to wszystko dba. Moim zdaniem dużo gorzej niż GAT.
  • 2

#7 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 19:16

Hej!

Ja posiadam sporo fotek. Niestety głównie z czasów zaistnienia kamer cyfrowych.. ;-)
Mam też sporo zdjęć ale jak pisałem w systemie ORWO czyli kiepska rozdzielczość + czerwone barwy + potrzebny skaner + czas lub kasa...
Sukcesywnie będę to robił.
Minłajl, jak to Angole mawiają, załączam kolejne fotki, tym razem bardziej retro:
Przy okazji... szukam zdjęć z Czyrnej z lat 70. Chdzi mi głównie o fotki wyciagu tzw "krótkiego górnika". To czeska Transporta Chrudim VL500. Rzadko.ść na naszych stokach, jeśli nie jedyny. Został skopiowany w wielu egzemplarzach m.in, "duży górnik", Golgota, Solisko, dawny Cielętnik, dawne Małe Skrzyczne i do dziś istniejący krótki Julian. Być może było więcej kopii. Kopiowane były podpory bramkowe, stacje przewojowe i napędowe.
Opisana Transporta (krótki górnik) została przeniesiona do Huzeli koło Leska i moim zdaniem skrócona bo ma obecnie 340m a miała w Szczyrku ok 500.
Czesi z forum www.lanovky.cz byli zachwyceni tą informacją. O kopiach już mniej.. ;-)
Kopiował to wszystko zabrzański Mostostal. Ciekawe czy to w ramach RWPG było dozwolone..? Kto wie...?
O innych wyciągach Mostostalu napiszę potem. To dział z którego pochodzi wyciąg Hondraski, Kaskada, Wielka Racza, Rachowiec, Zapalenica i wiele innych do dziś jeszcze istniejących. Temat obszerny więc na potem.
GON(GAT)owskie wyciągi tak opluwane dziś w różnych mediach w istocie były bardzo dobrą kombinacją Transporty, Leitnera, Swobody i uwieńczone Mosostalowską siermiężnością w pojęciu "gniotsa nie łamiotsa". Zobaczcie ile to lat już pracuje...! 40..? 50...? Jak czytam te wszystkie posty o tym jaki to skansen i syf to mnie nieco grzeje. W Alpach oprócz znanych wielkich kurortów jak Kaprun czy ValDi Sole ito jest multum małych nie specjalnie rozreklamowanych miejsc, których infrastruktura jest jeszcze starsza. Ludzie z którymi mam przyjemność rozmawiać np na Alpinforum, znawcy tematu, fanatycy i wogóle (gdzież mnie tam do nich) po zdjęciach ze Szczyrku jednym głosem mówią (co mnie zupełnie zbiło z pantałyku), że te nasze wyciagi sa w takim pięknym oryginalnym stanie, odmalowane i wogóle...
Ja rozumiem zmartwienie mieszkańców np Szczyrku czy Korbielowa, ale moim zdaniem tu nie żelastwo chodzi! Wyciąg taki czy inny będzie pracował tak samo.
Dla mnie to tak trochę jak z Fiatem. W Polsce to syf i dramat a w innych krajach już nie! Czemu..? Mnie się wydaje że tu problem jest w traktowaniu tego co mamy. W polskiej olewacji wszystkiego. Jak w instrukcji napisane, że smarować grafitowym to nieee.. Polak będzie smarował towotem bo tańszy a przeca też smaruje... Nie jest tak...?
No to potem się obrywa koło przewojowe na golgocie i kogoś przygniata. Tak u nas jest wszędzie. No dobra ale dość polityki.
Teraz fotki...
Dziś spreparowałem jeden ze znalezionych w szuflandii negatywów. to juz na szczęście nie ORWO ale Kodak. Choć aparat był raczej niskich lotów to na fotkach co nieco widać:
PS.. Bosz... ale ja byłem kiedyś chudy... ;-)

Załączone pliki


  • 5

#8 Pit

Pit
  • Administrator
  • 5366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:ZPY
  • Narty:Dynastar Course 178
  • Imię :Piotr
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 19:53

Mam też sporo zdjęć

To gdzieś Ty się do tego czasu chował ? Szkoda trzymać taką wiedzę i takie zdjęcia tylko dla siebie. Warto podzielić się z ludzmi na forum, dla ich... przede wszystkim wiedzy i zobaczenia jak to kiedyś bywało. A że nie jesteś już szczupły, to się nie przejmuj. To się wytnie ;)

Dziś spreparowałem jeden ze znalezionych w szuflandii negatywów. to juz na szczęście nie ORWO ale Kodak. Choć aparat był raczej niskich lotów to na fotkach co nieco widać:

widać, widać.....takich fotek nigdy nie jest za dużo :)
  • 0

"Trzeba wiele zmienić, by wszystko zostało po staremu"

forum narciarskie, narty, narciarstwo, narciarskie,carving, ski, narty, narty forum, ski-forum, forum narty, dobór nart, ośrodki narciarskie, narciarstwo klasyczne, kaski, freeride, forum narciarskie, artykuły górskie, fotki z gór, gogle narciarskie, urazy, lodowce alpejskie, porady, Tatry, kijki narciarskie, wyjazdy na narty, opinie, stoki narciarskie, Dolomity, skoki narciarskie, orczyki, race, bielizna termiczna, muldy. Porady ekspertów i instruktorów szkół narciarskich. Skala umiejętności narciarskich, kurtki narciarskie, Adam Małysz, buty, zawody, freestyle, dziecko na stoku, zawody Pucharu Świata alpejskiego., wiatr, foki, porady w doborze nart, okulary z filtrem, Beskidy, nauka jazdy na nartach, Podhale, wyciągi, relacje, wiązania narciarskie, rękawiczki narciarskie, kamery, dekalog FIS, śnieg, Sudety, Alpy, górskie wyprawy, Kamil Stoch, portal narciarski, skocznie narciarskie, skipass, wspinaczka, dyskusje narciarskie, kontuzje, opady śniegu, Karkonosze, gondole, ubezpieczenia narciarskie, narty,


#9 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 22:19

Hmmm. powiedzmy, że jakoś nie miałem śmiałości wyskakiwać z moim hobby wyciągowym. Pamiętam czasy szkolne, kiedy w ogrodzie mojej mamy stały modele wyciągów w jakiejśtam skali, oczywiście dość prymitywne ale własnoręczne porobione, i wszystko się kręciło! Na czereśni wisiał prawdziwy kompletny orczyk wyżebrany z wyciągu Polsport w Wieżycy (dziś też już historia) ale też pamiętam delikatnie mówiąc niezrozumienie rówieśników.. Cóż w tamtym czasie jeśli ktoś nie pasjonował się motorynką albo Brucem Lee to był dziwakiem! Szczerze mówiąc to mam w życiu dwie takie pasje. Jedna to wyciągi, druga to zabytkowe auta Fiata i klony z lat 60 / 70. Z zawodu jestem architektem ale od 20 lat zajmuję się renowacją takich autek i wyciągowa pasja w tym czasie nieco zbladła. Mieszkam w Gdańsku. Tu wyciągów jak na lekarstwo. Wyjazdy w góry kosztowały, nie było "cyfrówek" ani internetu... Zająłem się autami też z nostalgii bo w rodzinie miałem Fiata 6oo Multipla z 1957r. Nawet nie zauważyłem kiedy sam wsiąkłem w internet, kiedy wyjazdy stały się normalką. W Alpach jestem co roku, częściej latem bo jeżżę wiecznie do Włoch i na Bałkany. Zimą czasem ale jakoś zawsze kochałem ten polski grajdołek na narty. Wciąż auta, auta, auta.... dziesiątki godzin w garażu przy spawarce i nagle poczułem pewien przesyt. Nie żebym miał z tego zupełnie zrezygnować, ale skoro po nocach nie śnią mi się garbate Fiaty 6oo a zaczęły znów orczyki to coś w tym musi być...;-)
Poza tym jesienią zeszłego roku znalazłem przypadkiem w sieci Alpinforum. Po przejrzeniu tematów "nostalgielift" szczęka mi opadła... Okazało się, że takich maniaków są niezłe rzesze. Również takich co w domu zamiast lampy mają powieszony orczyk, albo ich dziesiątki, że przejść ciężko. No i się zaczęło.. Wróciło jak stara miłość. A że ja zawsze lubiłem sprawy przeszłe niż przyszłe, to również w tym przypadku poszedłem w kierunku oldtimerów. I tak jak przez lat dwadzieścia ratowałem zabytki na kołach teraz zamierzam uratować choć jeden wyciąg w tym kraju, przed modernizacją (czyt. tuningiem). Jest nim najstarszy orczyk dziś na Skrzycznem (kiedyś w Zakopanem) Muller GMD.
Wyciąg ten należy absolutnie uchronić przed likwidacją czy modernizacją. To ejst prawdziwy zabytek techniki i jego złe traktowanie powinno się kończyć w sądzie. Jeszcze w tym miesiącu zamierzam wystosować pismo do woj. konserwatora zabytków Woj. Śląskiego. Jeśli nie pomoże pismo pójdzie do ministerstwa.
Oto link do filmików zrobionych w styczniu 2011:


Jeśli ktoś ma zdjęcia tego wyciągu sprzed nieszczęsnego tuningu w latach 90 to bardzo byłbym wdzięczny. COS zmodernizował stację przewojową dolną oraz ponoć górną (choć ja nie dostrzegam istotnych różnic poza bateriami rolek z Mostostala WN750) oraz o zgrozo wymienił orczyki na jakieś nowoczesne padło od p. Linke z BB. Jakiś czas były tam orczyki takie jak na Hondraskim te obłe z trąbką i laminatową czerwoną kotwicą! One w zasadzie były plagiatem oryginalnych Mullerów. Oryginały ponoć ukradli złomiarze, ale chyba ich na złom nie oddali bowiem we wczesnych latach 90 wisiały sobie (nie twierdzę że to są na 100% te same ale..)
na domorobnym wyciągu na Białym Krzyżu.
Oto fotka:

PS Wagonik typu 2 z prawdziwej, oryginalnej kolei linowej GIRAK z Szyndzielni to temat na potem, również temat rzeka.. ;-)

Załączone pliki


Użytkownik Mostostal edytował ten post 11 marzec 2011 - 22:22

  • 3

#10 deczko inny

deczko inny
  • Użytkownik
  • 1861 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Skąd:czarna d...ziura

Napisano 11 marzec 2011 - 22:21

Pierwsze zdjęcie u stóp Beskidka, najciekawszego stoku slalomowego jaki znam.
30BB ty masz lepszy widok, czy Beskidek działał w tym sezonie choć jeden dzień? Niedaleko za plecami fotografującego jest Beskid. Ciekawe co tam na nim słychać? Złomiarze już się dobrali do "infrastruktury"?
a oba takie ładne były, amerykanckie i prywatnie zarządzane :zeby:

To tak obok szczyrkowskich, gdzieś w pobliżu wiszących tematów.

I jeszcze mi się przy okazji przypomniało. Panie burmistrz! Może by tak wydać polecenie ściągnięcia z wjazdu do pana miasta tablicy reklamującej jazdę na oświetlonym stoku "Beskid" bo robicie ludzi w ....a.
  • 0

#11 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 11 marzec 2011 - 22:44

Nooo.. Powinni zdjąć...!
Co do Beskidka...
Byłęm tam w styczniu u rozmawiałem z Właścicielem wyciągu. Mówi, że pewnie by i działał gdyby nie to, że ludzi brak. Petetek nie działa, stoi pusty. Stok ma kilku właścicieli, którym trzeba co miesiąc odpalić ileśdziesiąt tysięcy złotych za najem gruntu (!!!) a jeszcze trzeba go naśnieżyć (też ileś dobrych tysiaków na tydzień) i zrobić przegląd wyciągu w DTD. Za jedyne 80tys.
No to jo się pytom, Q... za co mom to uruchomić i kto za to zapłaci...!? - mówi Właściciel.
I ja mu wierzę!
Beskid stoi nie tknięty. Nie znalazłem właściciela ale okoliczni ludzie twierdzą że śniegu za mało było (przynajmniej w styczniu).
Ale moim zdaniem to głównie brak narciarzy.
W styczniu (pierwsze dwa tygodnie ferii) jeździło się na okrągło, Wszędzie oprócz wyżej wymienionych. Ja się w zyciu tak nie najeździłem w Szczyrku jak w tym roku. Zero kolejek, śniegu w pip, kamienie były tylko w COSie na FIS. Dla mnie bomba. Jak sobie przypomnę zeszłoroczny wypad do Białki Tatrzańskiej, gdzie nie wiedziałem czy jestem w Polsce czy w Austrii to aż mnie telepie. Po 45 minut się stao do każdego krzesła. Wyjątek to 4CL na muldziastej trasie. Ale tam się dostać.. błe.

Tymczasem nostalgiczny Beskidek (nie moja fota) i sprzed kilku tygodni (też go oszpecili tymi orczykami od Linkego):

Załączone pliki


  • 3

#12 Pit

Pit
  • Administrator
  • 5366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:ZPY
  • Narty:Dynastar Course 178
  • Imię :Piotr
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 12 marzec 2011 - 17:05

Pawle z mojej strony wielkie dzięki za przekazanie tej wiedzy. W "tamtych czasach" nie wiedziałem jeszcze co to są narty..... I proszę o więcej :thumbsup:
  • 0

"Trzeba wiele zmienić, by wszystko zostało po staremu"

forum narciarskie, narty, narciarstwo, narciarskie,carving, ski, narty, narty forum, ski-forum, forum narty, dobór nart, ośrodki narciarskie, narciarstwo klasyczne, kaski, freeride, forum narciarskie, artykuły górskie, fotki z gór, gogle narciarskie, urazy, lodowce alpejskie, porady, Tatry, kijki narciarskie, wyjazdy na narty, opinie, stoki narciarskie, Dolomity, skoki narciarskie, orczyki, race, bielizna termiczna, muldy. Porady ekspertów i instruktorów szkół narciarskich. Skala umiejętności narciarskich, kurtki narciarskie, Adam Małysz, buty, zawody, freestyle, dziecko na stoku, zawody Pucharu Świata alpejskiego., wiatr, foki, porady w doborze nart, okulary z filtrem, Beskidy, nauka jazdy na nartach, Podhale, wyciągi, relacje, wiązania narciarskie, rękawiczki narciarskie, kamery, dekalog FIS, śnieg, Sudety, Alpy, górskie wyprawy, Kamil Stoch, portal narciarski, skocznie narciarskie, skipass, wspinaczka, dyskusje narciarskie, kontuzje, opady śniegu, Karkonosze, gondole, ubezpieczenia narciarskie, narty,


#13 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 12 marzec 2011 - 23:31

Nie ma sprawy!
Chętnie się podzielę...
Mam nadzieję, że nie jesteście już syci... ;-)
  • 0

#14 Pit

Pit
  • Administrator
  • 5366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:ZPY
  • Narty:Dynastar Course 178
  • Imię :Piotr
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 14 marzec 2011 - 16:23

Mam nadzieję, że nie jesteście już syci... ;-)

nie :witaj:
  • 0

"Trzeba wiele zmienić, by wszystko zostało po staremu"

forum narciarskie, narty, narciarstwo, narciarskie,carving, ski, narty, narty forum, ski-forum, forum narty, dobór nart, ośrodki narciarskie, narciarstwo klasyczne, kaski, freeride, forum narciarskie, artykuły górskie, fotki z gór, gogle narciarskie, urazy, lodowce alpejskie, porady, Tatry, kijki narciarskie, wyjazdy na narty, opinie, stoki narciarskie, Dolomity, skoki narciarskie, orczyki, race, bielizna termiczna, muldy. Porady ekspertów i instruktorów szkół narciarskich. Skala umiejętności narciarskich, kurtki narciarskie, Adam Małysz, buty, zawody, freestyle, dziecko na stoku, zawody Pucharu Świata alpejskiego., wiatr, foki, porady w doborze nart, okulary z filtrem, Beskidy, nauka jazdy na nartach, Podhale, wyciągi, relacje, wiązania narciarskie, rękawiczki narciarskie, kamery, dekalog FIS, śnieg, Sudety, Alpy, górskie wyprawy, Kamil Stoch, portal narciarski, skocznie narciarskie, skipass, wspinaczka, dyskusje narciarskie, kontuzje, opady śniegu, Karkonosze, gondole, ubezpieczenia narciarskie, narty,


#15 kajro

kajro
  • Użytkownik
  • 164 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Szczecin

Napisano 14 marzec 2011 - 16:43

No tamacik ...
Wiesz, Mostostal, nawiązując do nieco leciwych konstrukcji, całkiem niedawno miałem okazję jeździć na tależyku, takim z bębnami nawojowymi jak na Twoich zdjęciach. Jeśli chodzi o komfotr to te pieruńskie tależyki na teleskopach się nie umywają - zero szarpnięć (jak sprężyna nie trzyma- zrywa linę i trzeba robić to i działa).
Gdzie? Ano i Czechów, nieopodal Szpindla.
  • 0

#16 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 14 marzec 2011 - 19:10

Niee no teleskopy to generalnie szicik jest. Stosuje się je bo są tanie w produkcji i w eksploatacji. Wewnątrz nie ma skomplikowanego mechanizmu zwijającego ( o tym jak to jest zbudowane to potem bo to cała ewolucja i szczerze mówiąc to jak zobaczyłem dzisiejsze konstrukcje np Loipoldera to szczęka w glebę!) hamulców, turbinek olejowych i takich tam. Jest rura teleskopowa i wewnątrz zwykła sprężyna podobna do tej z tapczana tylko sporo dłuższa. Ot i cała filozofia.
Najdroższy w takim orczyku jest wprzęg (czyli to czym się orczyk do liny przykręca) i atest TDT.
Stare linkowe (choć pojęcie stare jest względne bo i jedne i drugie były robione od zawsze) orczyki są o niebo lepsze w kontekście komfortu. Nie szarpią, nie zadzierają, nie unoszą w górę gdy śniegu mało itd... Mają jednak też wadę, większą od opisanego wyżej skomplikowania konstrukcji i naprawy. To przepustowość. Zauważcie że za wyjątkiem tych najmniejszych konstrukcji o tzw średnio wysokim prowadzeniu liny (tj na wys. ok 2 - 2,5m) orczyki są rozwieszane co spory odcinek. Zazwyczaj to ok 15 - 20 m ale zdarza się i rzadziej. Wynika to z dostosowania do czasu wpinania i wypinania się z wyciągu, typu peronów a nawet ukształtowania terenu. Oczywiście także od mocy silnika. To całe obliczenia, co, czego i ile.
Osobiście nie przepadam za teleskopami zwłaszcza Pomy bo mają dość grubą rurę i niewielki talerzyk. Np ostatnio jeździłem takim na Soszowie i po 2 razach dałem spokój. Wewnętrzna strona ud mnie bolała. Łe... żadna frajda.
Poma jest na pewno szybka, mówię o tej oryginalnej z "wolnymi" orczykami, nie mocowanymi na stałe do liny. Nie jest o jednak argument bowiem np wyciąg na Golgotę w Szczyrku jest bardzo szybki, niemal jak Poma a do tego bierze 2 osoby i choć rzadziej, to jego przepustowość jest taka sama. 1200os/h to źle..??
Dla mnie najwygodniejszym talerzykiem był Polsport typy 1 i 2. Potem miast talerzyków zakładali jakieś coś co wyglądało jak kij od szczotki (bieda końca lat 80) a potem przy typie 5 i wyciągach firmy Glob (sukcesor Polsportu) stosowane były talerzyki plastikowe takie jakie znacie np. z "Bartusia" na Białym Krzyżu.
Czyli plastik.
We wspomnianym wyżej Spindlerovym Mlynie, stoją Tatrapomy i Mikeski. W zasadzie jeden grzyb.
Ja w Spindlu byłem ostatni raz w 1989r za czasów sprzed tuningu.
Pamiętam oryginalne krzesła VonRoll'a a na górze oryginalny podwójny orczyk Transporta Chrudim. Był tam też stary czeski wyciąg typu wyrwirączka z tym, że miał wysokie prowadzenie liny i narciarze wczepiali się nań za pomocą specjalnych metalowego wprzęgła (haka) połączonego z linką, na której była amortyzująca szarpnięcie sprężyna. Linka była dalej mocowana do specjalnego szerokiego pasa (chyba skórzanego). Haki na dole zakładał "wyciągowy" a na górze wypinały się "automatycznie" kiedy lina wchodziła w taki jakby lejek z prętów.
Podobny wyciąg do dziś funkcjonuje w Polsce. To jest ewenement, bowiem od 20 lat w naszym grajdołku nie wolno takich wyciągów używać. Ten jest na szczęście prywatny. Prawdziwy "ostatni Mohikanin".
Link to filmu o zapaleńcach oldskoolowego narciarstwa:



I jeszcze pokrótce dokumentacja typów talerzyków Polsportu:

Załączone pliki


Użytkownik Mostostal edytował ten post 14 marzec 2011 - 19:23

  • 5

#17 Mostostal

Mostostal
  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Narty:ELAN MBX
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 19 marzec 2011 - 03:13

Łoj cosik umarło....
No to mam gratkę:

1. Julian dolna stacja w 1975r.
2. Julian dolna stacja w 1975r.
3. Julian górna stacja w 1977r (ja z moim Ojcem).
4. Julian górna stacja w 1977r (ja i mój Tata rzucający orczyk - drewniany!).
5. Gdzieś na trasie obok "cielętnika" w roku 1977.
6. Płotek obok "Akwarium" w tle dawny jeszcze pojedynczy orczyk "Cielętnik". Rok 1977r.
7. Ja z Mamą na Szyndzielni w roku 1974.
8. Ja w wagoniku dawnej kolejki. Szyndzielnia 1974r. Po lewej biała plama stoku "Sahara" wtedy w pełni funkcjonującego!
9. Moja ówczesna "ekipa" z którą zawsze jako dzieciak jeździłem do Szczyrku. "Widokowa" 1975r.

Ortaliony, buty Tatry, narty Zakopane albo Regle, wiązania Beta, kije stalowe, gogle Carrera, żółte, słoneczne... i te wyciągi malowane na kolor Ice Blue. Wiele bym dał żeby się przenieść w tamte czasy choćby na jeden dzień z cyfrówką... ;-)

Załączone pliki


Użytkownik Mostostal edytował ten post 19 marzec 2011 - 03:21

  • 4

#18 Pit

Pit
  • Administrator
  • 5366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:ZPY
  • Narty:Dynastar Course 178
  • Imię :Piotr
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 19 marzec 2011 - 08:50

Pawle,
rewelacyjne masz te zdjęcia i opisy do nich. Pełen szacunek za posiadaną wiedzę i archiwa. A może w wolnej chwili jeśli naturalnie będzie chciał, może stworzysz galerię części swoich zdjęć na forum. Mamy od niedawna Galerię, zobacz sam:
http://www.kochamnarty.pl/gallery/

raz jeszcze szacuneczek z mojej strony :uklon2:
  • 0

"Trzeba wiele zmienić, by wszystko zostało po staremu"

forum narciarskie, narty, narciarstwo, narciarskie,carving, ski, narty, narty forum, ski-forum, forum narty, dobór nart, ośrodki narciarskie, narciarstwo klasyczne, kaski, freeride, forum narciarskie, artykuły górskie, fotki z gór, gogle narciarskie, urazy, lodowce alpejskie, porady, Tatry, kijki narciarskie, wyjazdy na narty, opinie, stoki narciarskie, Dolomity, skoki narciarskie, orczyki, race, bielizna termiczna, muldy. Porady ekspertów i instruktorów szkół narciarskich. Skala umiejętności narciarskich, kurtki narciarskie, Adam Małysz, buty, zawody, freestyle, dziecko na stoku, zawody Pucharu Świata alpejskiego., wiatr, foki, porady w doborze nart, okulary z filtrem, Beskidy, nauka jazdy na nartach, Podhale, wyciągi, relacje, wiązania narciarskie, rękawiczki narciarskie, kamery, dekalog FIS, śnieg, Sudety, Alpy, górskie wyprawy, Kamil Stoch, portal narciarski, skocznie narciarskie, skipass, wspinaczka, dyskusje narciarskie, kontuzje, opady śniegu, Karkonosze, gondole, ubezpieczenia narciarskie, narty,


#19 oldskoll_skilifts

oldskoll_skilifts
  • Użytkownik
  • 4 postów
  • Narty:head cherry kiwi , stokl
  • Imię :maciek
  • Ulubiony stok:goryczkowa , szyndzielnia ,

Napisano 21 kwiecień 2011 - 11:21

najbardziej zachwycila mnie gondola na szyndzielnie!!!!! to byl dopiero ewenement .... a czy ktos wie co sie stalo z wagonikami///
  • 0

#20 Pit

Pit
  • Administrator
  • 5366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:ZPY
  • Narty:Dynastar Course 178
  • Imię :Piotr
  • Ulubiony stok:Szczyrk

Napisano 21 kwiecień 2011 - 11:30

Mostostal pewnie wie, ale pochłonęła go czarna dziura i niestety nam nie powie. A jak znam życie, to wynieśli je do skupu złomu :lol:

ps.
świetny opis z nostalgią w tle:

Szkoda że kolejka została tak dalece zmodernizowana !! Pamiętam z lat dziciństwa wagoniki kwadratowe które pan obsługujący stacje musiał popchnąć by wagonik ruszył . Największą atrakcją koleji linowej jest jazda wagonikiem , podziwianie pięknych widoków , dreszcz emocji , strachu , że wisiało się na linie na wysokości około 40 m nad ziemią , podróż trwała 13 minut , Przejeżdżało się przez wiele podpór kratowych które imponująco wyglądały i fajne doznania dostarczały ( niektóre koła na podporach piszczały , po których lina była prowadzona , dziwnie wagonikiem częsło ) . Cała kolejka i jej stare mechanizmy były fascynujace . Wjazd na górną stacje dostarczał jeszcze jedno ogromne doświadczenie , silnik i przekładnie tak głośno pracowały że strach było wysiąść z wagoniku . Wszystkie te dawniejsze doznania z jazdy kolejką linową na Szyndzielnię zostały stracone . Zanim człowiek zacznie podziwiać piękne widoki już musi wysiadać ( 6 minut ) , wagoniki przemieszczają się chyba najwyżej na wysokości 20 m ( przedtem 35-40 m ) , podpory wyglądają jak słupy telefoniczne ( beznadziejnie ) dobrze że chociaż jedną starą podpore zostawiono na dole przy przystanku z wagonikiem ale nie tym najstarszym . Dobudowana stacja jest beznadziejna , zupełnie niepasująca do starych stacji . Przykro mi jest że niebyło ani jednego z decydentów miasta , który by zaprotestował przeciw tak radykalnej modernizacji . Wiem że zrobiono to dla bezpieczeństwa i większej zdolności przewozowej Ale zatracono coś co kolej linowa na Szyndzielnię miała najcudowniejszego : dreszcz strachu , emocji , napięcia przed jazdą . Dzisiaj kolejką jedzie się jak mikrobusem ( bardzo małe wrażenia w porównaniu ze starą kolejką ) Może ktoś kiedyś nową kolej zburzy a starą z jej przecudownymi mechanizmami odbuduje . Trzeba zbierać stare zdjęcia i dokumentacje aby kiedyś to odtworzyć. Serdecznie pozdrawiam Bielszczan i wszystkich sympatyków starej i nowej kolejki na Szyndzielnie.

Dawniej:
Dołączona grafika
Teraz:
Dołączona grafika


  • 1

"Trzeba wiele zmienić, by wszystko zostało po staremu"

forum narciarskie, narty, narciarstwo, narciarskie,carving, ski, narty, narty forum, ski-forum, forum narty, dobór nart, ośrodki narciarskie, narciarstwo klasyczne, kaski, freeride, forum narciarskie, artykuły górskie, fotki z gór, gogle narciarskie, urazy, lodowce alpejskie, porady, Tatry, kijki narciarskie, wyjazdy na narty, opinie, stoki narciarskie, Dolomity, skoki narciarskie, orczyki, race, bielizna termiczna, muldy. Porady ekspertów i instruktorów szkół narciarskich. Skala umiejętności narciarskich, kurtki narciarskie, Adam Małysz, buty, zawody, freestyle, dziecko na stoku, zawody Pucharu Świata alpejskiego., wiatr, foki, porady w doborze nart, okulary z filtrem, Beskidy, nauka jazdy na nartach, Podhale, wyciągi, relacje, wiązania narciarskie, rękawiczki narciarskie, kamery, dekalog FIS, śnieg, Sudety, Alpy, górskie wyprawy, Kamil Stoch, portal narciarski, skocznie narciarskie, skipass, wspinaczka, dyskusje narciarskie, kontuzje, opady śniegu, Karkonosze, gondole, ubezpieczenia narciarskie, narty,





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych